Digital Reading in the University: between Every Day and Scholarly Stuff

Digital Reading in the University: between Every Day and Scholarly Stuff

Authors

  • SOFÍA AMAVIZCA MONTAÑO Universidad Estatal de Sonora
  • ERIKA PATRICIA ÁLVAREZ-FLORES Universidad Estatal de Sonora
  • DENISE HERNÁNDEZ Y HERNÁNDEZ Universidad Veracruzana

DOI:

https://doi.org/10.36799/el.v2i1.51

Keywords:

Higher education, digital media, reading, learning

Abstract

The inclusion of information and communication technologies (ICT) environment on academic life, both formal and informal, has changed teaching practices - learning and, specially, ways to read. This research aims to investigate the habitus and social representations of university students about reading, including an emphasis on reading in digital media, the latter being a trend that has an increasing impact in education and the sociocultural practices in the university. The methodology used to collect and analyze data was the case study of students of two academic units of the State University of Sonora (UES). As theoretical references some concepts of the theories of Pierre Bourdieu and Serge Moscovici were used. It was observed that students read more than their teachers, so they both agree. Furthermore, most of what  students read on a daily basis is through electronic media and it is to be concluded that it is necessary to also study the ways of reading on print media.  This requires the support and involvement of teachers from different disciplines to strengthen the new students’ reading skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

SOFÍA AMAVIZCA MONTAÑO, Universidad Estatal de Sonora

Licenciada en Literaturas Hispánicas, Maestra en Educación por la Universidad del Valle de México, Doctora en Humanidades por la Universidad de Sonora. Profesora investigadora de tiempo completo en la Universidad Estatal de Sonora, Hermosillo, México. Miembro de la Red Temática Literacidad Digital en la Universidad

References

Bourdieu, Pierre. “Los tres estados del capital cultural”. Sociológica, 2. 5. (1987), UAM- Azcapotzalco.
Bourdieu, Pierre. Razones prácticas sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama, 1997.
Carlino, Paula. Escribir, leer y aprender en la universidad. Argentina: Fondo de Cultura Económica, 2005
Cassany, Daniel. Para ser letrados. España: Paidós, 2012.
Cassany, Daniel. Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea. España: Anagrama, 2006.
Roger, Chartier. “¿Muerte o transfiguración del lector?” Revista de Occidente (2001): 72-86.
Cordón, José Antonio. De la lectura ensimismada a la lectura colaborativa: nuevas topologías de la lectura en el entorno digital. Salamanca, ES: Ediciones Universidad de Salamanca, 2010. ProQuest ebrary. Web. 15 Mar 2017.
Domingo, Juan. La letra muerta, tres diálogos virtuales sobre la realidad de leer. México: Océano, 2010.
Gutiérrez, Ariel. “E- Reading, la nueva revolución de la lectura: del texto impreso al cibertexto”. Revista UNAM, 7. 5. (2006). Consultado el 27 de agosto de 2016.
http://www.revista.unam.mx/vol.7/num5/art42/may_art42.pdf.
Hernández, Roberto., Fernández Carlos y Pilar Baptista. Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill, 2006.
Ingarden, Roman., La comprensión de la obra de arte literaria. México: Universidad Iberoamericana, 2005.
Martínez, Piedad Cristina. “El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica”. Pensamiento & Gestión, 20. (2006): 165-193. Consultado el 10 de junio de 2016. http://www.redalyc.org/pdf/646/64602005.pdf
Moscovici, Serge. Prólogo. En W. H. Wagner. El discurso de lo cotidiano y el sentido común. México:Anthropos, 2011, pp 9-18.
Moscovici, Serge. Psicología social. Paidos, 1979.
OCDE. “Estudios económicos de la OCDE: México 2011”. OECD Publishing (2011). Consultado el 10 de junio de2016. http://dx.doi.org/10.1787/9789264115934-es
Ruiz de Querol, Ricard y Jordi Buira, J. La sociedad de la información. Barcelona: Ebrary, 2012.
Universidad Estatal de Sonora, UES. Estadísticas anuales de biblioteca, 2016.

Published

2017-06-30

How to Cite

AMAVIZCA MONTAÑO, S. ., ÁLVAREZ-FLORES, E. P. ., & HERNÁNDEZ Y HERNÁNDEZ, D. (2017). Digital Reading in the University: between Every Day and Scholarly Stuff: Digital Reading in the University: between Every Day and Scholarly Stuff. Estudios λambda. Teoría Y práctica De La didáctica En Lengua Y Literatura. , 2(1), 46–71. https://doi.org/10.36799/el.v2i1.51

Issue

Section

Articles of empirical research

Metrics

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.