Literary Experiences that Foster an Emotional Synergy between Parents and Students

Literary Experiences that Foster an Emotional Synergy between Parents and Students

Authors

  • MARÍA DOLORES FLORES MONROY Colegio de Bachilleres delo Estado de Sonora

DOI:

https://doi.org/10.36799/el.v1i1.34

Keywords:

Didactic experience, parents’ participation, team work, emotion with synergy

Abstract

The present paper expounds a didactic experience in the devising of a learning design applied to fifty high school students with parents’ involvement during a whole semester. Such experience consisted in asking the students to make up the composition of a simple and short narrative. Methodology, qualitative and interpretative, was about the writing of an anecdote which was lately considered as the base for transforming it later as a fable, having as co-writers mom and dad. The results, optimistic and hopeful, show that the adolescent high school student can improve his writing when his/her parents’ help is included as support.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

MARÍA DOLORES FLORES MONROY, Colegio de Bachilleres delo Estado de Sonora

Lic. en educación media en el área de español. Docente en el colegio de Bachilleres delo Estado de Sonora.

References

Alcántar Ramírez, Enrique. “La participación de los padres de familia en el proceso escolar de los alumnos de enseñanza media superior”. BCS: Gobierno del Estado de Baja California Sur. Secretaría de Educación Pública. Dirección de profesiones, Educación Media Superior y Superior. Universidad Pedagógica Nacional. Unidad 03, 2009.

Avendaño, Alma. “Educación de padres, camino hacia el mejoramiento académico de los estudiantes de la escuela Lincoln de Escondido California. Tesis no publicada. Departamento Letras y Lingüística, Universidad de Sonora, 2000.

Bauman, Zygmunt. Vida líquida. Barcelona: Paidós Ibérica, 2006.

Lipovetsky,Gilles. La era del vacío. Barcelona: Anagrama, 1986.

McLaughlin, Milbrey y Patrick Shields. “Involving Low Income Parents in the Schools: A Role for Policy?” Phi Delta Kappan. 69.2 (2007): 156-60. 227.
http://www.michigan.gov/documents/mde/PE_Toolkit_Spanish_Translation_374814_7.pdf

Sheldon, Steven. “Parents’ Social Networks and Beliefs as Predictors of Parent Involvement”. The Elementary School Journal. 102.4. (2002): 301-316.

Valdés Cuervo, Ángel Alberto y Pedro Antonio Sánchez Escobedo. “Participación de los padres de alumnos de educación primaria en las actividades académicas de sus hijos”. Revista Electrónica de Investigación Educativa. 11.1. (2009): 3-18

Weiss, Heather; Suzanne Bouffard, Beatrice Bridglall y Edmund Gordon “Hacia un Nuevo enfoque sobre el involucramiento de la familia en la educación: Apoyar a las familias para promover la equidad en la educación”. Campaña por la Equidad Educativa, del Instituto Docente de la Universidad de Columbia. Diciembre de 2009. http://www.hfrp.org/family-involvement/publications-resources

Published

2016-02-05

How to Cite

FLORES MONROY, M. D. . (2016). Literary Experiences that Foster an Emotional Synergy between Parents and Students: Literary Experiences that Foster an Emotional Synergy between Parents and Students. Estudios λambda. Teoría Y práctica De La didáctica En Lengua Y Literatura. , 1(1), 235–244. https://doi.org/10.36799/el.v1i1.34

Issue

Section

Didactic experiences

Metrics

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.