Attitudes and Motivations of Costa Rican University Students when Learning Local and Foreign Languages

Attitudes and Motivations of Costa Rican University Students toward Learning of L2, Local or Foreign Languages

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36799/el.v7i2.122

Keywords:

learning, indigenous, foreign, attitudes, motivations

Abstract

This text presents an analysis on the attitudes and motivations of Costa Rican university students when learning indigenous and foreign languages. The total sample corresponds to 204 university students whose mother tongue is Spanish and who, in the last six years, have registered a course on indigenous Costa Rican languages or foreign languages. The survey used is based on the Likert scale and on the semantic differential scale. The results identify the attitudinal behavior regarding indigenous and foreign languages, as well as the relationship between this behavior and the type of motivation for learning these languages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Hoorie, Ali y Peter Maclntyre. Contemporary Language Motivation Theory: 60 Years Since Gardner and Lambert (1959). Clevendon, North Somerset: Multilingual Matters, 2019. DOI: https://doi.org/10.21832/9781788925211

Baker, Colin y Wayne Wright. Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Bristol: Multilingual Matters, 2017.

Chamorro Mejía, Mónica. “Actitudes lingüísticas, revisión teórica y repercusiones en la enseñanza de lenguas extranjeras”. Cuadernos de lingüística hispánica, 37, (2021), 1-15. Doi: https://doi.org/10.19053/0121053X.n37.2021.11841 DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.n37.2021.11841

Chireac, Silvia; Ángel, Huguet; Clara, Sánsó; Mónica., Querol; José, Navarro; Carulla, Judith; José, Navarro y Cecilio, Lapresta (2012). Actitudes lingüísticas, escuela e inmigración. Los escolares ante la diversidad lingüística y cultural. Madrid: Secretaría general técnica, 2009.

Cestero, Ana y Florentino Paredes. “Creencias y actitudes hacia las variedades cultas del español actual: el proyecto PRECAVES XXI”. Boletín de Filología, LIII, 2, 2018, 11-43. https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/51940 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200011

Corral Pérez, Isabel. “¿Cómo le gustaría que fuese la educación en lo referente a las lenguas?” Actitudes lingüísticas del alumnado mexicano”. Onomázein. Revista de lingüística, filología y traducción, número especial, 2017, 35-57. https://doi.org/10.7764/onomazein.amerindias.04 DOI: https://doi.org/10.7764/onomazein.amerindias.04

Matos Aldana, Tepey. “Actitudes lingüísticas y enseñanza del francés”. Revista Educere, 23, 2015, 513-535. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35643049014

Moreno Bruna, Ana María. “La motivación en el aprendizaje de E/LE de los estudiantes de traducción e interpretación en Flandes según el sistema motivacional del yo, de Zoltán Dörnyei”. MarcoELE: Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, 18, 2014, 1-70. https://marcoele.com/descargas/18/moreno-motivacion.pdf

Moreno Fernández, Francisco. Principios de sociolingüística y sociología del lenguaje. Barcelona: Ariel, 1998.

Muñoz, Carmen. Segundas lenguas: Adquisición en el aula. Barcelona: Ariel, 2002.

Muñoz Muñoz, Mónica. “Las actitudes y creencias lingüísticas de estudiantes universitarios”. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9, 2019, 1-20. https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.444 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.444

Rodríguez, Naliet; Georgete García, Tatiana García y José Loy. “Factores cognitivos y afectivos en la enseñanza y aprendizaje del inglés como lengua extranjera”. Edumecentro, 12, 2020, 230-237. http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1451

Monje Álvarez, Carlos. Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Neiva: Universidad Surcolombiana, 2011. https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Guia-didactica-metodologia-de-la-investigacion.pdf

Sánchez Avendaño, Carlos. “Situación sociolingüística de las lenguas minoritarias de Costa Rica y Censos Nacionales de población 1927-2000: vitalidad, desplazamiento y autoafiliciación etnolingüística”. Revista de Filología y Lingüística, 35, 2009, 233-273. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filyling/article/view/1174/1237 DOI: https://doi.org/10.15517/rfl.v35i2.1174

Sánchez, Julio. “La enseñanza de lenguas extranjeras en universidades públicas de América”. Revista Letras, 63, 2018, 95-130. https://doi.org/10.15359/rl.1-63.6 DOI: https://doi.org/10.15359/rl.1-63.6

Sima Lozano, Eyder. y Moisés Perales Escudero. “Actitudes lingüísticas hacia la maya y la elección del aprendizaje de un idioma en un sector de población joven de la Ciudad de Mérida”. Península, X, 2015, 121-144. http://www.revistas.unam.mx/index.php/peninsula/article/view/47501 DOI: https://doi.org/10.1016/j.pnsla.2014.09.001

Swiggers, Pierre. “Ideología lingüística: dimensiones metodológicas e históricas”. Confluência Revista do Instituto de Língua Portuguesa, 56, 2019, 9-40. https://doi.org/10.18364/rc.v1i56.316 DOI: https://doi.org/10.18364/rc.v1i56.316

UNICEF. Conocimientos y percepciones de la población sobre los pueblos indígenas en Costa Rica. San José: UNICEF Costa Rica, 2007.

Zajícová, Lenka. “Lenguas indígenas en la legislación de los países hispanos”. Onomázein, NE III, 2017, 171-203. https://doi.org/10.7764/onomazein.amerindias.10 DOI: https://doi.org/10.7764/onomazein.amerindias.10

Published

2022-08-31

How to Cite

Marín Esquivel, R. (2022). Attitudes and Motivations of Costa Rican University Students when Learning Local and Foreign Languages: Attitudes and Motivations of Costa Rican University Students toward Learning of L2, Local or Foreign Languages. Estudios λambda. Teoría Y práctica De La didáctica En Lengua Y Literatura. , 7(2), 1–21. https://doi.org/10.36799/el.v7i2.122

Issue

Section

Articles of empirical research

Metrics

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.