Teachers reports of plannig and the use of tablets in kindergarten

Teachers reports of plannig and the use of tablets in kindergarten

Authors

  • Denise Hernández y Hernández Universidad Veracruzana
  • María Paulet López Flores Universidad deVeracruzana
  • Blanca Araceli Rodríguez Hernández San Luis Potosí

DOI:

https://doi.org/10.36799/el.v4i2.92

Keywords:

ICT, teacher’s practices, teachers' planning, Kindergarten

Abstract

The technological development creates new forms of production, transmission, and information reception, that is to say that new contexts have emerged for new social purposes (Cassany, 2008). In this sense, in the official documents in the Mexican educational context, one of the main purposes is that every student should develop skills and abilities through the use of Information and Communication Technologies (ICT), taking into consideration their educational level and the available technological equipment (SPE, 2011). With the objective to generate evidence that shows teaching digital resources skills in kindergarten (close to the suburbs of Xalapa, Veracruz), through the project EDUCACION Mobile. Habilidades digitales para una educación de calidad, in coordination with the Secretariat of Public Education (SEP in Spanish). A qualitative study with ethnographic techniques was carried out for the collection of information. Observations in classroom and semi-structured interviews were also done. In addition to the exploration of the operational effectiveness of the EDUCACION Mobile en Veracruz project. The results allow us to reflect on the activities carried out in classrooms with the ICT, the curricular objectives, the teachers' position in front of the ICT, children participation and the dynamic roles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adell, Jordi. “Tendencias en Educación en la Sociedad de las Tecnologías de la Información”. Revista EDUTEC, 7 (1997): 1-26. 15 enero 2018. http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/570/299

Alva, Alma Rosa. “Los nuevos rostros de la desigualdad en el siglo XXI: la brecha digital”. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 223 (2015): 265-286. 15 enero 2018 http://www.scielo.org.mx/pdf/rmcps/v60n223/v60n223a10.pdf DOI: https://doi.org/10.1016/S0185-1918(15)72138-0

Cassany, Daniel. Prácticas letradas contemporáneas. México: Ríos de tinta, 2008.

Cencerrado Malmierca, Luis Miguel, Pelosi, Sofía y Yuste Tuero, Elisa. “Recomendar contenidos digitales para niños y jóvenes: reflexiones, herramientas y criterios”. [versión electrónica] Palabra Clave (La Plata), 7(2) (2018): 1-16. DOI: https://doi.org/10.24215/18539912e046

Chen, Ying, Xu, Heng, Zhou, Yilu., y Zhu, Sencun. “Is this App Safe for Children? A Comparison Study of Maturity Ratings on Android and iOS Applications. on Proceedings of the 22nd international conference on World Wide Web” (2013): 201-211. 16 de enero de 2018. https://faculty.ist.psu.edu/xu/papers/www2013.pdf DOI: https://doi.org/10.1145/2488388.2488407

“Educación Mobile Veracruz un Proyecto Innovador.” Educación Mobile, 2014. Mayo 2017. http://emobilemx.com/

Gallegos, Sheila. “Las habilidades tecnológicas que demandan los programas y documentos oficiales para la educación”. En Ramírez Alberto y Casillas, Miguel Ángel (Coords.). Saberes digitales de los docentes de educación básica. Una propuesta para la discusión desde Veracruz. Veracruz: Secretaría de Educación de Veracruz, 2017. Mayo 2018. https://www.uv.mx/blogs/brechadigital/saberesdigitales/

García-Rodríguez, Araceli y Gómez-Díaz, Raquel. “Las demasiadas aplicaciones: parámetros e indicadores para seleccionar las topapp de lectura para niños”. Anales de Documentación, 18(2) (2015): 1-17. 4 de febrero de 2018. http://dx.doi.org/10.6018/analesdoc.18.2.227071 DOI: https://doi.org/10.6018/analesdoc.18.2.227071

García-Rodríguez, Araceli y Gómez-Díaz, Raquel. “Literatura digital infantil y juvenil en tabletas y smartphones: una oportunidad para lograr nuevos lectores”. Anuario ThinkEPI, 11, (2017): 167-174. 4 febrero 2018. https://www.academia.edu/36603811/2017-lectura-digital-infantil-ThinkEpi.pdf DOI: https://doi.org/10.3145/thinkepi.2017.30

Guerrero, Irán y Kalman, Judith. “La inserción de la tecnología en el aula: estabilidad y procesos instituyentes en la práctica docente”. Revista Brasileña de Educao 15. 44 (2010): 213-229. 5 de febrero de 2018. http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v15n44/v15n44a02.pdf DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782010000200002

Gómez‐Díaz, Raquel y Cordón García, José Antonio. “Escenarios de la lectura digital: entornos, dispositivos y lectores”. (2018) [texto no publicado]

Hernández, Gerardo. Paradigmas en psicología de la educación. México: Paidós, 2006.

Hernández, Denise; Amavizca, Sofía y López, Rocío. “Prácticas letradas en Internet: el caso de Scorchy”. Estudios Lamda. Teoría y Práctica de la Didactica en Lengua y Literatura. 2 (2017): 94-118. 6 de enero de 2018. https://www.academia.edu/36837862/Practicas_letradas DOI: https://doi.org/10.36799/el.v2i1.53

Hernández, Denise; Cassany, Daniel y López, Rocío. Háblame de TIC 5: Prácticas de lectura y escritura en la era digital. Argentina: Brujas, 2018.

Kelly, Valeria. “Primera infancia frente a las pantallas: de fenómeno social a asunto de estado. En SITEAL. España: UNESCO (2016): 1-46

Lizarazo Arias, Diego y Andión Gamboa, Mauricio. Símbolos digitales. Representaciones de las TIC en la comunidad escolar. México: Siglo XXI, 2013.

Margallo, Ana María y Aliagas, Cristina. “¿Cómo transforma el iPad las prácticas lectoras literarias? Un estudio etnográfico sobre los efectos del soporte digital en las experiencias de lectura infantil en el contexto familiar”. En María Fernanda. Moscoso (Ed.), Etnografía de la socialización en las familias. España: Traficantes de sueños, 2014.

Martínez, Karla. “La incorporación de las TIC en las políticas públicas para la educación superior en México”. En López, Rocío, Hernández Denise y Bustamante, Javier (Coord.), Háblame de TIC 4. Las tecnologías digitales en los contextos educativos. La voz de los estudiantes. México: Brujas, 2017.

Ramírez, José Luis. “Las tecnologías de la información y de la comunicación en la educación en cuatro países latinoamericanos”. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 11. (2006): 281-90. 17 de enero de 2018. http://www.redalyc.org/pdf/140/14002805.pdf

Sacristán, Ana. “Alfabetismos antiguos y nuevos”. En Sacristán, Ana (Comp.). Sociedad del conocimiento, Tecnología y Educación. España, Morata, 2013.

Sánchez-Teruel, David y Robles-Bello, María Auxiliadora. “Riesgos y potencialidades de la era digital para la infancia y la adolescencia”. Revista Educación y Humanismo, 18. 31 (2016): 186-204. 11 de abril 2018. http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.18.31.1374 DOI: https://doi.org/10.17081/eduhum.18.31.1374

Santos, Maribel y José, António. “Las TIC en la primera infancia: valorización e integración en la educación inicial a través del enlace @rcacomum”. Revista Iberoamericana de Educación, 46. 9 (2008): 1-12. 13 de junio 2019. https://rieoei.org/RIE/issue/view/160

Secretaría de Educación Pública. Programa de estudio 2011. Guía para la Educadora. Educación Básica. Preescolar. México: SEP, 2011. 5 de mayo 2018. https://www.slideshare.net/Pilill/programa-de-estudio-2011-gua-para-la-educadora-educacin-bsica-preescolar

Secretaría de Educación Pública. Lineamientos de las escuelas de tiempo completo. México: SEP, 2014. 5 de mayo 2018. https://www2.sepdf.gob.mx/petc/archivos-documentos-rectores/Lineamientos-ETC-8-horas-2014-1.pdf

Secretaría de Educación Pública. Aprendizajes clave para la educación integral. Plan y programas de estudio para la educación básica. México: SEP, 2018. 13 de junio 2019. https://www.planyprogramasdestudio.sep.gob.mx/descargables/APRENDIZAJES_CLAVE_PARA_LA_EDUCACION_INTEGRAL.pdf

Published

2019-08-23

How to Cite

Hernández y Hernández, D., López Flores, M. P., & Rodríguez Hernández, B. A. (2019). Teachers reports of plannig and the use of tablets in kindergarten : Teachers reports of plannig and the use of tablets in kindergarten . Estudios λambda. Teoría Y práctica De La didáctica En Lengua Y Literatura. , 4(2), 1–24. https://doi.org/10.36799/el.v4i2.92

Issue

Section

Articles of empirical research

Metrics