Use of digital bibliographic sources at the University
Use of digital bibliographic sources at the University
DOI:
https://doi.org/10.36799/el.v4i1.85Keywords:
Bibliography, Digitalization, UniversityAbstract
We present a qualitative research that was carry out with the objective of knowing the use of institutional resources related to digital bibliographic sources in a public university. In this study, 59 professors participated and it took placed in the five locations of a public university in Sonora during the months of January to June 2017. In order to collect the information, focus groups were held with professors and the results of the institutional indicators were analyzed with respect to the use of digital resources such as databases. The analysis is oriented from an institutional and cultural perspective using some concepts of recent work on digital literacy and theoretical concepts of Pierre Bourdieu and Cornelius Castoriadis.
Cultural and ideological aspects were considered to cover the demands of accrediting organisms and other institutions that regulate academic practices in Mexican universities and the real use of the digital resources by professors, who not only teach different academic contents, but also design curricular programs offered that directly affect the use of these resources also in their students. The results show that in spite of the generalized digital media in the social and educational context, its use is still incipient, mainly due to the lack of strategies and management by the teachers and other academic authorities.
Downloads
References
“Acerca del consorcio/conócenos”. Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. 1 de noviembre de 2018. http://www.CONRICyT.mx
Amavizca, Sofía. Habitus y representaciones sociales en la formación lectora de los estudiantes universitarios. Tesis. Hermosillo, 2016.
Area, Manuel. “¿Por qué formar en competencias informacionales y digitales en la educación superior?. “En: «Competencias informacionales y digitales en educación superior» [monográfico en línea]. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). 7. 2 (2010): 2-5 http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n2-area/v7n2-area
Bourdieu, Pierre. “Los tres estados del capital cultural”, en Sociológica, 2. 5, 1987.
Bourdieu, Pierre. Razones prácticas sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama, 1997.
Bourdieu, Pierre. Capital cultura, escuela y espacio social. México: Siglo XXI, 1997.
Castoriadis, Cornelius. La institución imaginaria de la sociedad. Francia: EnsayoTu quets editores, 1974.
Hafner, C.A., Chik, A. y Jones, R. H. “Digital literacies and language learning”. Language learning and Technology, 19.3 (2015): 1-7. http://llt.msu.edu/Issues/october2015/commentary.pdf
Hípola, Pedro; Vargas-Quesada, Benjamín; Senso, José A. “Bibliotecas digitales: situación actual y problemas”. En: El Profesional de la información, abril, 9. 4. (2000): 4-13 DOI: https://doi.org/10.1076/epri.9.4.4.6777
Llorens, Faraón. “La biblioteca universitaria como difusor de la innovación educativa. Estrategia y política institucional de la Universidad de Alicante”. Arbor, Ciencia, pensamiento y cultura. 87.3, (2011): 89-100 DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3132
Martínez, Saúl. La biblioteca Digital: conceptos, recursos y estándares. Buenos Aires, Argentina: Alfagrama ediciones, 2007.
Texier, José. "Los repositorios institucionales y las bibliotecas digitales: una somera revisión bibliográfica y su relación en la educación superior". Latin American and Caribbean Conference for Engineering and Technology, 2013.
Trillas Franco, Brenda. Entrevista a bibliotecaria de la UAH. Lilian Salado. 28 de Junio de 2018.
Salado, Lilián. Brecha digital en el contexto educativo de instituciones de educación superior públicas en Sonora. Tesis. Hermosillo, 2015. Salado, Lilián, Ramírez, Alberto y Ochoa, Reyna. “Hábitos de lectura y afinidad tecnológica de los estudiantes universitarios: estudio comparativo de cinco universidades de habla hispana”. Revista Estudios λambda. Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura. 7, (2017): 1-24
Salado, Lilián y Ramírez, Alberto. “Capital cultural en el contexto tecnológico: consideraciones para su medición en la educación superior”, Revista Iberoamericana de Educación Superior (ries), México, unam-iisue/Universia, ix.24, (2018): 125-137 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.24.268
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
El autor o autores conservan en todo momento sus derechos morales y patrimoniales sobre la obra; la obra no se puede alterar, transformar o ampliar; siempre debe reconocerse la autoría del documento referido. Ninguna de las modalidades de los documentos publicados en Estudios λambda. Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura tienen fines comerciales de naturaleza alguna.