Disciplinary Reading and Writing: The Instructional Design of a MOOC course

Lectura y Escritura Disciplinar: Experiencia de Diseño Instruccional de un Curso MOOC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36799/el.v8i2.144

Keywords:

writing, reading, pedagogy, genre, tMooc

Abstract

This research presented the principles guiding the instructional design for the organization of a MOOC course about academic literacy abilities at a public university in Mexico, both for the admission process and for the promotion of some intellectual abilities required in higher education. This is a double-objective study. The first objective is to show the procedure for the design of a MOOC course focused on the development of academic literacy abilities online, and in a massive manner. The second objective is to assess the pertinence of the MOOC course from the perspective of 21,282 students who finished the course and participated in the study. The instructional design was guided by the integration of the Genre Pedagogy from the Sydney School and the interactional modes of the tMOOC model. Qualitative and quantitative strategies were applied as a means to assess the course’s instructional design. Two instruments were used for this purpose: a Q&A Forum in the MOOC course and an exit survey after the completion of the contents of the course. A thematic analysis was done on the open answers of the survey and a nominal scale was used on the closed answers. The results highlight the impact of the tasks recursivity on students’ perceptions about the implications of reading and writing in higher education. Moreover, the presence of the teacher in the videos stands out as a relevant element that favors the learning of writing in a MOOC course. Nonetheless, autogestion, peer assessment, and the logistics of the course present the major challenges in a massive online course of writing. This work contributes to the planning of writing courses and their systematization for large-scale research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosalba Leticia Olguín Díaz, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México

Rosalba Leticia Olguín Díaz es profesora-investigadora en la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México. Obtuvo la Maestría en la Enseñanza del inglés de la misma Universidad. Sus intereses de investigación son la formación de profesores de lenguas, la evaluación, la comprensión lectora y la literacidad.

Samuel Sánchez Hernández , Universidad de la Sierra Sur, Oaxaca, México

Samuel Sánchez Hernández es profesor-investigador de la Universidad de la Sierra Sur, Oaxaca, México. Tiene el grado de maestro y doctor en Ciencias del Lenguaje por la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Las líneas de investigación son: la Literacidad académica en comunidades epistémicas y la construcción de la experiencia intersubjetiva.   

References

Álvarez Uribe, Sergio, Teresa Benítez Velázquez, y Nayibe Rosado Mendinueta. "Español Académico Para Aprender En Las Disciplinas: Perspectivas De La Implementación De Un Programa Institucional Para El Desarrollo De La Competencia Comunicativa En La Educación Superior." Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de las Lenguas, vol. 12, no. 24, 2018, pp. 32-55, doi: https://doi.org/10.26378/rnlael122438

Ballesteros Ibarra, María Lorena, Martín Alonso Mercado Varela, Nancy Janett García Vázquez, y David Glasserman Morales Leonardo. "Experiencias de aprendizaje profesional docente en MOOC: profesores de Sonora, México que participaron en la Colección de Aprendizajes Clave." Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, vol. 13, no. 3, 2020, pp.79-102. Redalyc, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=577165121006

Bartolomé-Piña, Antonio, y Karl Steffens. "¿Son Los Mooc Una Alternativa De Aprendizaje?" Revista Científica de Comunicación y Educación, Comunicar., vol. 22, no. 44, 2015, pp. 91-99, doi: https://doi.org/10.3916/C44-2015-10

Belloch, Consuelo. "Diseño Instruccional." Monografía, Unidad de Tecnología Educativa, Universidad de Valencia, 2012. https://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA4.wiki

Cabero Almenara, Julio, María del Carmen Llorente Cejudo, y Ana Isabel Vázquez Martínez. "Las Tipologías De Mooc: Su Diseño E Implicaciones Educativas." Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, vol. 18, no. 1, 2014, pp. 13-26, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56730662002

Capristán, Beatriz. "Diseño Instruccional En Los Mooc: ¿Qué Aspectos Tomar En Cuenta?" Revista Digital Universitaria, vol. 17, no. 2, 2016, pp. 1-15. https://www.revista.unam.mx/vol.17/num2/art15/index.html

Dreyfus, Shoshana J., Sally Humphrey, Ahmar Mahboob, y James Robert Martin. Genre Pedagogy in Higher Education. The Slate Project. Palgrave Macmillan, 2016.

Drisko, James, y Tina Maschi. Content Analysis. Oxford University Press., 2016.

Escudero-Nahón, Alexandro y Alicia A. Nuñez-Urbina. "Análisis Crítico Al Término « Masivo » En Los Mooc: Una Cartografía Conceptual « Masivo » " EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, vol. 9, no. 1, 2020, pp. 188-212, doi: https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12252

Espinosa Garzón, Angela María. Estadística para las Ciencias Sociales y Humanas I. Fundación Universitaria del Área Andina, 2017. https://digitk.areandina.edu.co/handle/areandina/1218

Fernández-Martínez, María del Mar, Antonio Luque de la Rosa, e Isabel Ana Eguizábal-Román. “La tecnología en el ámbito educativo ante el COVID: una apuesta por los MOOC como estrategia formativa en el contexto universitario.” International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 15, 2021, pp. 130-142. doi: https://doi.org/10.46661/ijeri.5133

Halliday, Michael Alexander K. An Introduction to Functional Grammar. 2nd ed., E. Arnold, 1994.

Halliday, Michael Alexander K., y Christian Matthiessen. Halliday's Introduction to Functional Grammar. 4th ed., Routledge, 2014.

Hood, Susan. "Live Lectures: The Significance of Presence in Building Disciplinary Knowledge." Accessing Academic Discourse: Systemic Functional Linguistics and Legitimation Code Theory, edited by J. R. Martin et al., Routledge, 2020, pp. 211-35.

López Gil, Karen S. y Sergio Chacón Peña. "Escribir Para Convencer: Instructional Design Experience in Digital Contexts of Self-Learning." Apertura, vol. 12, no. 1, 2020, pp. 22-38, doi: https://doi.org/10.32870/ap.vl2nl.1807

Margaryan, Anoush, Manuela Bianco, y Allison Littlejohn. "Instructional Quality of Massive Open Online Courses (Moocs)." Computers & Education, vol. 80, 2015, pp. 77-83, https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.08.005.

Martin, James Robert. "Construing Knowledge: A Functional Linguistic Perspective." Language, Knowledge and Pedagogy, edited by Frances Christie and James R. Martin, Continuum, 2008, pp. 34-64.

Martin, James Robert, y David Rose. Working with Discourse. Meaning Beyond the Clause. 2nd ed., Bloomsbury Academic, 2007.

Maton, Karl. Knowledge and Knowers, Towards a Realist Sociology of Education. Routledge, 2014.

Moyano, Estela. "Enseñanza de habilidades discursivas en español en contexto universitario: una aproximación desde la LSF." Revistas Signos, vol. 40, no. 65, 2007, pp. 573-608, http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342007000300009

Muñoz-Merino, Pedro J., José A. Ruipérez Valiente, Juan Luis Sanz Moreno, y Carlos Delgado Kloos. et al. "Assessment Activities in Massive Open on-Line Courses: Assessment Activities in Moocs." Furthering Higher Education Possibilities through Massive Open Online Courses, edited by A. Mesquita and P. Peres., IGI Global., 2015, pp. 165-92. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-8279-5.ch008

Ojeda La Serna, Vivian, Andrea Verenice Basantes Andrade, y Mari Carmen Caldeiro Pedreira. "La competencia mediática y los cursos MOOC en estudiantes de la UTN: implicaciones, retos y potencialidades." Revista Científica ECOCIENCIA 5.6, 2018, pp. 1-20, https://revistas.ecotec.edu.ec/index.php/ecociencia/article/view/133

Palazio, Gorka. "Sobre El Modelo Mooc: Filosofía, Costo Y Estructura." Tecnología, Ciencia y Educación, no. 1, 2015, pp. 31-38, https://doi.org/10.51302/tce.2015.37.

Rose, David, y James Robert Martin. Learning to Write, Reading to Learn: Genre, Knowledge and Pedagogy in the Sydney School. Equinox Publishing, 2012.

Siemens, George. "Massive Open Online Courses: Innovation in Education?" Open Educational Resources: Innovation, Research and Practice, edited by Rory McGreal et al., Athabasca University Press., 2013, pp. 5-15. Perspectives on Open and Distance Learning, http://oasis.col.org/handle/11599/486

Silva, Juan. "El Rol Del Tutor En Los Entornos Virtuales De Aprendizaje." Innovación Educativa, vol. 10, no. 52, 2010, pp. 13-23, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179420763002

Sáinz, Peña, Rosa María. Los Mooc En La Educación Del Futuro: La Digitalización De La Formación. Fundación Telefónica y Editorial Ariel., 2015.

Sánchez Garza, Jaime A., y Rodolfo Cabral Parra. "Procesos De Autogestión Del Conocimiento Orientado Hacia Una Educación Integral Pluricultural." Didasc@lia: Didáctica Y educación, vol. 1, no. 4, 2010, pp. 59-72. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/31

Sánchez, Medina, Ricardo, Belén B. Vizcarra Martínes, Consuelo R. Rosales Piña, y David J. Enríquez Negrete. "Evaluación De La Calidad De Un Curso En Línea Autogestivo." Revista Electrónica de Psicología Iztacala., vol. 20, no. 3, 2017, pp. 1078-102, http://revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/61755

Suárez Ramírez, Sergio. “Diseño y coordinación de un MOOC sobre lectura y escritura en el ámbito de la comunicación.” RPC, (1), 2021, pp. 135–143. doi: https://doi.org/10.21555/rpc.v0i1.2358

Published

2023-07-01

How to Cite

Ariza Pinzón, V., Olguín Díaz, R. L., & Sánchez Hernández , S. (2023). Disciplinary Reading and Writing: The Instructional Design of a MOOC course: Lectura y Escritura Disciplinar: Experiencia de Diseño Instruccional de un Curso MOOC. Estudios λambda. Teoría Y práctica De La didáctica En Lengua Y Literatura. , 8(2), 1–23. https://doi.org/10.36799/el.v8i2.144

Issue

Section

Articles of empirical research

Metrics