Estudiar literatura en tiempos de odio y sobrevivir en el intento

Studying Literature in Times of Hatred and Not Die Trying

Autores/as

  • MARTÍN SÁNCHEZ CAMARGO Universidad de las Américas en Puebla

DOI:

https://doi.org/10.36799/el.v2i1.66

Palabras clave:

humanities, literature, liquid society, new humanism

Resumen

In starting with a question What are poets good for in hateful times?, M. Hedegger (1958:147) in his essay “Hölderlin and the essence of poetry”, tries to grasp an answer for the function of poetry in the difficult times he happened to live in. In an broad way of saying, beginning with the concept “crisis in the humanities”, we set oup a reflection around the usefulness of humanistic disciplines, literature in particular, which endures an increasing loss of social credit as a form of knowledge which confronts the glorification of science and technology, and, likewise, the one which in front of the utilitarian individualism gives more value to profit than to knowledge. Facing a so devastating scenario including some social sectors’ contempt for letters and philosophy, the growing banalization of theory and methods of reflection, a dislocation of university curricula and a too conservative pedagogy, in this paper we propose to revitalize human thought and literature through an opening based in a productive and contextualized dialog with the other humanistic disciplines along with social sciences and even natural sciences. We propose the possibility to dodge the weakening process that humanities suffer, when we become conscious and alert of the fact that their mere devaluation compromises our future as a society, and that in order to strengthen themselves arts and humanities must catch up, via cross disciplines in order to accompany individuals in a new outline of the institutions that guaranty citizens a dignified life.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Bauman, Zygmunt. Vida líquida. México: Paidós. 2013a

Bauman, Zygmunt. Sobre la educación en un mundo líquido. Barcelona: Paidós. 2013b

Brockman, John (edit.) El nuevo Humanismo y las fronteras de la ciencia. Barcelona: Kairós. 2007

Chomsky, Noam. Razones para la anarquía. Barcelona: Malpaso. 2013

Heidegger, Martin. Arte y poesía. México: FCE.1958

Lano, Alejandro (edit.) El arte más allá de sí mismo. Madrid: Biblioteca nueva. 2015

Llovet, Jordi. El fin de las humanidades. En El país, 24 de abril de 2016, XLI, Número 14173, España: edición América.

Nussbaum, Martha El cultivo de la humanidad. Barcelona: Paidós. 2005

Montaigne, Michel de Ensayos. México: REI. 1993

Morin, Edgar. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. México: Correo de la UNESCO.2001

Morin, Edgar. La mente bien ordenada. Barcelona: Seix Barral. 2006)

Morin, Edgar. Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa. 2007

Savater, Fernando. El valor de educar. México: Paidós. 2010

Serres, Michel. Pulgarcita. Buenos Aires: FCE. 2013

Kraye, Jill (edit.) Introducción al humanismo renacentista. España: Cambridge. 1998

Descargas

Publicado

2017-06-30

Cómo citar

SÁNCHEZ CAMARGO, M. (2017). Estudiar literatura en tiempos de odio y sobrevivir en el intento: Studying Literature in Times of Hatred and Not Die Trying. Estudios λambda. Teoría Y práctica De La didáctica En Lengua Y Literatura. , 2(1), 222–232. https://doi.org/10.36799/el.v2i1.66

Número

Sección

Conferencia

Métrica

Artículos similares

1 2 > >> 

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.