Academic and disciplinary literacy: intervention with doctorate students in Education

Academic and disciplinary literacy: intervention with doctorate students in Education

Authors

  • MELANIE ELIZABETH MONTES SILVA CETYS Universidad
  • JOSÉ LUIS BONILLA ESQUIVEL CETYS Universidad
  • EDNA MIREYA SALAZAR ROBLES CETYS Universidad

DOI:

https://doi.org/10.36799/el.v4i1.84

Keywords:

academic literacy, disciplinary literacy, academic writing courses, doctoral students

Abstract

Students from a Ph.D. in Education lacked training and experience to write academic texts; in addition, their preliminary projects showed deficiencies on the characteristics of the genre. An intervention was deployed, based on the New Literacy Studies and the notion that training must be explicitly implemented to promote participation in practices of each area. The objectives of the intervention were to accompany the students, make them aware of the characteristics of academic writing and to equip them with tools. It had two stages: an extracurricular course on academic writing and the assignment of a writing tutor, to provide feedback and to assess the tasks assigned in a curricular course. In order to document the experience, the student’s opinion was registered, interviews were conducted with the instructors of the courses and the intervention, and a questionnaire was applied to three students. The doctoral students considered those activities helped them to become aware of the importance of constant and critical reading, and of writing according to their disciplinary community guidelines. Professors detected a change in attitude, the development of writing skills and self-regulation by the students. The students propose as an improvement that the intervention is more practical and that it is placed when they are already preparing the thesis. The intervention is positively valued despite starting as a remedial activity, and the need to continue with the constant practice of reading and writing to promote the development of disciplinary literacy in the students is identified.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Applebee, Arthur N. “Writing and Reasoning”. Review of Educational Research, 54 (4), 577-96, 1984. doi: https://doi.org/10.3102/00346543054004577 DOI: https://doi.org/10.3102/00346543054004577

Ávila Reyes, Natalia, Paula González-Álvarez y Christian Peñaloza Castillo. “Creación de un programa de escritura en una universidad chilena: estrategias para promover un cambio institucional”. Revista mexicana de investigación educativa, 18 (57), 537-60, 2013. http://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/257/257

Calderón Arévalo, Edith, y Mónica Tapia Ladino. “Sistemas para el apoyo, seguimiento y evaluación de las competencias comunicativas”. Revista mexicana de investigación educativa, 21 (69), 411-435, 2016. http://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/74/74

Camps, Anna. “Prólogo: Comunicar en contextos científicos y académicos. Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos”. En Conocimientos y estrategias, editado por Montserrat Castelló, 9-12. España: Graó, 2007.

Carlino, Paula. “Alfabetización académica diez años después”. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18 (57), 355-81, 2013. http://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/250

______. Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica. México: Fondo de Cultura Económica, 2006.

______. “Exploración de géneros, diario de tesis y revisión entre pares: Análisis de un ciclo de investigación-acción en talleres de tesis de posgrado”. En Escritura y producción de conocimiento en las carreras de posgrado, editado por Elvira Narvaja de Arnoux, 227-46. Argentina: Santiago Arcos, 2008.

______. “La experiencia de escribir una tesis: contextos que la vuelven más difícil”. Anales del Instituto de lingüística, 24, 1-10, 2005.

______. “Leer textos científicos y académicos en la educación superior: obstáculos y bienvenidas a una cultura nueva”. Unipluriversidad, 3 (2), 17-23, 2003.

Carrasco Altamirano, Alma, y Rollin L. Kent Serna. “Leer y escribir en el doctorado o el reto de formarse como autor de ciencias”. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16 (51), 1227-1251, 2011.

Carter, Susan, y Vijay Kumar. “‘Ignoring me is part of learning’: Supervisory feedback on doctoral writing”. Innovations in Education and Teaching International, 54 (1), 68-75, 2016. DOI: https://doi.org/10.1080/14703297.2015.1123104

Castro Azuara, María Cristina, y Martín Sánchez Camargo. “Escribir en la universidad: la organización retórica del género tesina en el área de humanidades”. Perfiles Educativos, XXXVI (148), 50-67, 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pe.2015.11.007

Fang, Zhihui. “Language correlates of disciplinary literacy”. Topics in Language Disorders, 32 (1) 19-34, 2012. DOI: https://doi.org/10.1097/TLD.0b013e31824501de

Fernández Fastuca, Lorena, y Catalina Wainerman. “La dirección de tesis de doctorado: ¿una práctica pedagógica?”. Perfiles educativos, 37 (148), 156-71, 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pe.2015.11.013

Gee, James Paul. “The new literacy studies. From ‘socially situated’ to the work of the social. The new literacy studies”. En From socially situated to the work of the social, editado por David Barton et al., 180-96. Estados Unidos: Routledge, 2000.

Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. Prueba de Admisión a Estudios de Posgrado (PAEP). 2014, http://sitios.itesm.mx/va/calidadacademica/paep.htm

______. Revisión de la prueba. s. f., http://sitios.itesm.mx/va/calidadacademica/files/revision.pdf

Miras, Mariana. “La escritura reflexiva. Aprender a escribir y aprender acerca de lo que se escribe”. Infancia y Aprendizaje. Journal for the Study of Education and Development, 23 (89), 65-80, 2014. DOI: https://doi.org/10.1174/021037000760088099

Miras, Mariana, e Isabel Solé. “La elaboración del conocimiento científico y académico. Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos”. En Conocimientos y estrategias, editado por Montserrat Castelló, 83-112. España: Graó, 2007.

Moje, Elizabeth Birr. “Developing socially just subject-matter instruction: a review of the literature on disciplinary literacy teaching”. Review of research in education, 31 (1), 1-44, 2007. doi: https://doi.org/10.3102/0091732X07300046001 DOI: https://doi.org/10.3102/0091732X07300046001

Olson, David R. The World on Paper: The Conceptual and Cognitive Implications of Writing and Reading. Reino Unido: Cambridge University Press, 1996.

Ortega Ruiz, Pedro, y Alberto Gárate Rivera. Una escuela con rostro humano. CETYS Universidad, 2017.

Padilla, Constanza. “Desafíos epistémicos y argumentativos en la escritura de postgrado: Géneros científico-académicos y trayectorias de maestrandos y doctorandos”. Traslaciones, 3 (6), 165-96, 2016.

Serrano, Stella. “La lectura, la escritura y el pensamiento. Función epistémica e implicaciones pedagógicas”. Lenguaje, 42 (1), 97-122, 2014. DOI: https://doi.org/10.25100/lenguaje.v42i1.4980

Shanahan, Timothy, y Cynthia Shanahan. “Teaching disciplinary literacy to adolescents: Rethinking content-area literacy”. Harvard Educational Review, 78 (1), 40-59, 2008. doi: https://doi.org/10.17763/haer.78.1.v62444321p602101 DOI: https://doi.org/10.17763/haer.78.1.v62444321p602101

Street, Brian V. “New literacy studies”. En Language, ethnography, and education: bridging new literacy studies and Bourdieu, editado por Michael Grenfell et al., 27-49. Estados Unidos: Routledge, 2013. DOI: https://doi.org/10.1080/13670050.2012.713584

Zavala, Virginia. “La literacidad, o lo que la gente ‘hace’ con la lectura y la escritura”. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 47, 71-79, 2008.

Published

2019-06-28

How to Cite

MONTES SILVA, M. E. ., BONILLA ESQUIVEL, . J. L., & SALAZAR ROBLES, E. M. . (2019). Academic and disciplinary literacy: intervention with doctorate students in Education: Academic and disciplinary literacy: intervention with doctorate students in Education. Estudios λambda. Teoría Y práctica De La didáctica En Lengua Y Literatura. , 4(1), 47–70. https://doi.org/10.36799/el.v4i1.84

Issue

Section

Articles of empirical research

Metrics