Reading Habits and Technological Affinity of University Students: A Comparative Study of Five Spanish-speaking Universities

Reading Habits and Technological Affinity of University Students: A Comparative Study of Five Spanish-speaking Universities

Authors

  • LILIAN IVETTHE SALADO RODRÍGUEZ Colegio de Sonora
  • ALBERTO RAMÍREZ-MARTINELL Universidad Veracruzana
  • REYNA ISABEL OCHOA LANDÍN Universidad Estatal de Sonora.

DOI:

https://doi.org/10.36799/el.v2i1.43

Keywords:

Reading Habits, University Students, Technological Affinity

Abstract

A study was conducted with group of students from five both national and foreign higher education institutions, three of them Mexican (Sonora University, Veracruz University and Sonora State University), one Spanish (Madrid Complutense University) and finally, one Argentinian (Jujuy National University). A total of 261 students from two different fields, humanities and economy and administration, participated in the mentioned study. The data collection was carried out between February and May on the year 2016 and the tool used was a survey called “The informational literacy for the academic improvement of university students”. Matters of access and use of the digital tools were searched in the survey. Practices, uses and customs around reading, with the purpose of establishing a possible relationship between university students’ technologic affinity and their reading habits, were considered in the research. We also looked to know which are the supports and preferred means to read and to know if aspects such as the geographical location, sex or discipline of the student influences this preference. According to the revised results, it was not possible to establish a direct and positive relationship between ICT management skills and the reading habits of university students, regardless of academic discipline, country or gender. However, it was observed that even when students do not have an optimal level of skills they tend to read more in digital media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

LILIAN IVETTHE SALADO RODRÍGUEZ, Colegio de Sonora

Doctora en Ciencias Sociales por el Colegio de Sonora. Profesora e investigadora de tiempo completo en la Universidad Estatal de Sonora. Líder del Cuerpo Académico “Innovación y Desarrollo Educativo”, dictaminado en Consolidación por el PRODEP. Su principal línea de investigación es uso de tecnologías digitales en el contexto académico universitario

ALBERTO RAMÍREZ-MARTINELL, Universidad Veracruzana

Doctor en Investigación Educativa por la Universidad de Lancaster, Inglaterra. Los temas de investigación que cultiva oscilan principalmente en tres áreas: tecnología educativa; diseño de estrategias y herramientas digitales educativas; y TIC para el desarrollo. Es Investigador de tiempo completo de la Universidad Veracruzana y tiene el reconocimiento de nivel 1 en el Sistema Nacional de Investigadores

REYNA ISABEL OCHOA LANDÍN, Universidad Estatal de Sonora.

Maestra en Administración por la Universidad de Sonora. Profesora investigadora de tiempo completo en la Universidad Estatal de Sonora. Miembro del cuerpo académico “Innovación y Desarrollo Educativo”

References

Barthes, Roland. El susurro del lenguaje más allá de la palabra y su escritura. España: Paidós, 2004.

Cassany, Daniel. Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea. España: Anagrama, 2006.

Cassany, Daniel y Morales, Alberto. Leer y escribir en la universidad: Hacia la lectura y escritura crítica de géneros científicos. Revista Memoralia, 2008.

Carlino, Paula. Escribir, leer y aprender en la universidad. Argentina: Fondo de Cultura Económica, 2005.

Casillas, Miguel, Ramírez Martinell, Alberto, y Ortega, Juan. Afinidad tecnológica de los estudiantes universitarios. Revista Innovación Educativa del Instituto Politécnico Nacional, 16(70), 151-175, 2016.

Conaculta. Encuesta Nacional de hábitos, prácticas y consumo culturales. México: Conaculta, 2015.

González, Alejo. Las prácticas de lectura y escritura con TIC en el aula: apuntes para una investigación futura. Educación, Lenguaje y Sociedad, XII (12), 1-21, 2015.

Martínez, Pedro, Sivelli, Guillermo. Fomento a la lectura en los jóvenes mexicanos. En La lectura en el mundo de los jóvenes: ¿una actividad en riesgo?, compilado por Elsa Ramírez, 15-26. México: UNAM, 2011.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Encuesta de Hábitos y Prácticas Culturales 2014-2015. Síntesis de Resultados, 2015.

Moreno, Hilario, García, Santiago, Sardi, Valeria. Lectores, libros, lecturas: cambios en las prácticas y hábitos de lectura. Buenos Aires: Secretaría de Cultura de la Presidencia de la Nación, 2014. http://www.sinca.gob.ar/sic/publicaciones/libros/lectores-libros-lecturas.pdf

NOP World. 07 de septiembre de 2016. http://www.prnewswire.com/news-releases/nop-world-culture-scoretm-index-examines-global-media-habits-uncovers-whos-tuning-in-logging-on-and-hitting-the-books-54693752.html

Petit, Michele. Nuevos acercamientos a los jóvenes y la lectura. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 1999.

Ramírez, Elsa (Coordinadora). La lectura en el mundo de los jóvenes: ¿una actividad en riesgo?. México: UNAM, 2011.

Ramírez Martinell, A. y Casillas, M. A. Los saberes digitales de los universitarios. En J. Micheli. Educación virtual y universidad, un modelo de evolución. Pp. 77-106. Serie Estudios Biblioteca de Ciencias Sociales y Humanidades. México: Universidad Autónoma Metropolitana, 2015.

Sepúlveda, Edwin y Suárez, Carlos. Libros electrónicos interactivos: nuevos lectores y nuevas terminales de lectura. Memorias del Encuentro Nacional de Investigación Hacia la Transformación de la Dinámica Investigativa, 2012.

Published

2017-06-30

How to Cite

SALADO RODRÍGUEZ, L. I. ., RAMÍREZ-MARTINELL, A., & OCHOA LANDÍN, R. I. . (2017). Reading Habits and Technological Affinity of University Students: A Comparative Study of Five Spanish-speaking Universities: Reading Habits and Technological Affinity of University Students: A Comparative Study of Five Spanish-speaking Universities. Estudios λambda. Teoría Y práctica De La didáctica En Lengua Y Literatura. , 2(1), 1–24. https://doi.org/10.36799/el.v2i1.43

Issue

Section

Articles of empirical research

Metrics