What Is the Objective in Teaching Spanish in Elementary Education?
What Is the Objective in Teaching Spanish in Elementary Education?
DOI:
https://doi.org/10.36799/el.v2i1.52Keywords:
Reading, writing, elementary educationAbstract
The teaching practices start from knowledge of the discipline, didactics and the curricular; without any of these three aspects, the education process present difficulties for a satisfactory achievement of significant and key learning for the student. The clarity that the teacher has on the purpose of the curricular aims will allow the student to obtain a successful process of education and learning. From this point on the teacher will design effective didactic interventions for the disciplinary mastering that the students will have to manage in their learning process. The Aim of this text is to show an exploration on the awareness about the purposes of teaching Spanish in elementary education, awareness that has a group of 40 teachers from different cities of the state of Sonora, Mexico. The methodology used for this investigation is qualitative, since the analyzed information departs from open questions. The results of this research shows that teaching of Spanish has as a target the child being able to read, write and speak, besides the social communicative skills that he/she will require when interacting in society. However, the discussion of this article remains open on the premise that teaching a language, in this case Spanish, promotes different analysis and reflections over the characteristics and the use of the language that permit the child to interact within a society.
Downloads
References
Birello, Marilisa y María Rosa Gil. "Creencias sobre la enseñanza de la composición escrita de la gramática de estudiantes de grado de educación primaria y de educación infantil". Tejuelo, Monográfico (2014): 11-26. 5 de enero de 2017. doi:
https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5385983.pdf.
Caldera, Reina y Alexis Bermúdez. “Alfabetización académica: comprensión y producción de textos”. Educare. 11.37 (2007): 247-256. 5 de enero de 2017. doi:
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35603710
Carrasco, Alma. “La escuela puede enseñar estrategias de lectura y promover su regular empleo”. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 8.17 (2003):129-142. 5 de enero de 2017. doi: http://www.redalyc.org/pdf/140/14001708.pdf
Cassany, Daniel. Cocina de la escritura. Barcelona: Anagrama, 1996.
Cassany, Daniel. Construir la escritura. España: Paidós, 1999.
Cassany, Daniel; Marta Luna y Glòria Sanz. Enseñar lengua. México: Paidós, 2007.
Cassany, Daniel. Para ser letrados. Voces y miradas sobre la lectura. España: Paidós, 2009.
Cassidy, Smith y James Bauman. "How to incorporate comprehension monitoring strategies into basal reader instruction". The reading teacher. 40.1 (1986): 28-31. 3 de enero del 2017. doi: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/126155.pdf
Cerrillo, Pedro. Sobre lectura, literatura y educación. México: Porrúa, 2010.
Consejo Nacional para la Cultura y las Artes. Encuesta nacional de lectura. México: CONCACULTA, 2006.
Córdova, Doris; Karla Ochoa y Mirna Rizk. "Concepciones sobre la enseñanza de la lectura en un grupo de docentes". Investigación y Postgrado. 1(2009): 159-187.
Dubois, María. Textos en contexto 7. Sobre lectura, escritura… y algo más. Argentina: Lectura y Vida, 2006.
Ferreiro, Emilia. Alfabetización. Teoría y práctica. México: Siglo XXI, 2008.Ferreiro, Emilia. Pasado y presente de los verbos leer y escribir. Argentina: Fondo de Cultura Económica, 2012.
Fons, Monserrat. Leer y escribir para vivir. Alfabetización inicial y uso real de la lengua escrita en la escuela. España: Graó, 2007.
Golder, Caroline y Daniel Goanac’h. Leer y comprender. Psicología de la lectura. México: Siglo XXI, 2003.
González, Antonio. Estrategias de comprensión lectora. Aplicación en el aula. España: Editorial Síntesis, 2004.
Gónzalez, Soledad; Paula Solano; Julio Gónzalez-Pineda y José Núñez. “Autorregulación del aprendizaje a partir de textos”. Revista Galego-Portycesa de Psicoloxia e Educación, 11 (2004): 111-127. 16 de octubre del 2011. doi:
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1038594
Herrera, Myriam; Eleonora Varela; Isabel Rueda; Sonia Pelayes; María Reinoso, y Valeria Quiroga. “Evaluación de la educación. Factores que inciden en la comprensión lectora”. Congreso Iberoamericano de Educación (2010). 28 de diciembre del 2016. doi:
http://www.chubut.edu.ar/descargas/secundaria/congreso/EVALUACION/R1677_Herrera.pdf
Lerner, Delia. "Lectura y escritura. Apuntes desde la perspectiva curricular." Textos en contextos 4. La escuela y la formación de lectores y escritores. Argentina: Asociación Internacional de Lectura. Lectura y Vida, 2004.
Mayorga, Liliana. “La lectura como estrategia de trabajo en el aula”. Revista de docencia universitaria, 6.1 (2005): 232-247. 7 de septiembre de 2011. doi:
http://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/2144
Olson, David y Nancy Torrance. (comps.). Cultura escrita y oralidad. España: Gedisa, 1998.
Peña, Josefina. Las estrategias de lectura: su utilización en el aula. Educare, 4.11 (2000): 159-163. 27 de septiembre de 2011. doi: http://www.redalyc.org/pdf/356/35601104.pdf
Peredo, María. Lectura y vida cotidiana. Por qué y para qué leen los adultos. México: Paidós, 2005.
Peredo, María. “Las estrategias de localización de información en textos argumentativos que utilizan los estudiantes de bachillerato”. Revista Iberoaméricana de Educación, 45.5 (2008). 30 de septiembre de 2011. doi: http://rieoei.org/2300.htm
Secretaría de Educación Pública. Programa de estudios 2011. Guía para el maestro. Educación Básica. Primaria. Tercer grado. México: SEP, 2011.
Serafini, María. Cómo se estudia. La organización del trabajo intelectual. México: Paidós, 2004.
Silvestri, Adriana. “La formulación de preguntas para la comprensión de textos: Estudio experimental”. Revista Signos, 36.62 (2006): 493-510, 21 de septiembre del 2011. doi: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-09342006000300008
Tierney, Robert y Jonh Readence. Reading strategies and practices: a compendium. Estados Unidos de América: Allyn & Bacon Ed., 2000.
Wegnann, Brenda y Miki Knezevie. Mosaic 1 Reading. Estados Unidos de América: McGraww-Hill, 2007.
“Estadísticas 2015”. Gob.mx. Secretaría de Educación Pública, 2017. 6 de enero del 2017. http://planea.sep.gob.mx/ba/estadisticas_2015/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El autor o autores conservan en todo momento sus derechos morales y patrimoniales sobre la obra; la obra no se puede alterar, transformar o ampliar; siempre debe reconocerse la autoría del documento referido. Ninguna de las modalidades de los documentos publicados en Estudios λambda. Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura tienen fines comerciales de naturaleza alguna.