Interview with Moises Salinas Alvarez, about the Teaching of Literature in Mexican School Institutions

Entrevista a Moisés Salinas Álvarez, sobre la enseñanza de la Literatura en instituciones escolares mexicanas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36799/el.v10i1.164

Keywords:

Literature, teacher, school teaching, university, learning

Abstract

In this interview, Moises Salinas Alvarez comments on his academic and university training, prior to his current role as a school teacher. To do this, the researcher explains what his experience was like having prepared a postgraduate thesis that focused on the study of the Colombian writer Gabriel Garcia Marquez. All this was essential for him to learn theoretical and methodological aspects that he applies today in teaching in college classrooms. In the same way, one of the trends that he follows and that he has learned in all this time is that a teacher must be a facilitator of knowledge. Therefore, this modality has to be understood by those who intervene in this process, such as the management, teachers, students and parents. The latter should have the responsibility of accompanying their children throughout this formative school stage. In this sense, this conversation is relevant, since it allows us to know what the performance of professionals who have had a particular training in a single discipline is and that this learning will facilitate their development in other academic fields and other courses, such as in the area school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jesús Miguel Delgado Del Aguila, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Jesús Miguel Delgado Del Aguila es magíster y candidato a doctor en Literatura Peruana y Latinoamericana por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Cuenta con el conocimiento básico del inglés, certificado por la UNMSM. Ha ejercido la docencia en institutos y universidades nacionales. También se ha desempeñado como corrector de textos y jefe editor. Ha sido dos veces becario. Actualmente, cuenta con las calificaciones de investigador CONCYTEC (Perú) e investigador CONACYT (El Salvador). Su línea de investigación es la narrativa, la teoría literaria, la creación literaria, el cine y los ensayos. Ha publicado reseñas, artículos, entrevistas, notas y cuentos en revistas indexadas nacionales e internacionales; entre las cuales, muchas de ellas están afiliadas a Web Of Science, SciELO y Scopus. De igual modo, tiene una participación constante en congresos nacionales e internacionales. Contacto: tarmangani2088@outlook.com

References

Delgado Del Aguila, J. M. (2021). “Entrevista al docente mexicano Moisés Salinas Álvarez” [video]. Recuperado de https://youtu.be/cowBweVijhY

Delgado Del Aguila, J. M. (2022). Ausencia de un Estado nación en Noticia de un secuestro (1996), a partir de un periodo de macrocriminalidad (dos últimos decenios del siglo XX en Colombia). (Tesis de maestría en Literatura con mención en Estudios Culturales, Universidad Nacional Mayor de San Marcos). Recuperado de https://hdl.handle.net/20.500.12672/18017

García Márquez, G. (1996). Noticia de un secuestro (1.a ed.). Bogotá: Editorial Norma.

Salinas Álvarez, M. (2019). Elementos que denotan violencia a partir del uso descriptivo en Noticia de un secuestro (1996) de Gabriel García Márquez. (Tesis de maestría en Humanidades, Universidad Autónoma de Guerrero). Recuperado de https://bit.ly/3qqZgGN

Salinas Álvarez, M. (2022). “La Literatura sobre el narcotráfico: un tabú para todas las edades”. World Literature & Linguistics, 1(1), 3 DOI: https://doi.org/10.58720/wll.v1i1.13

Published

2025-04-29

How to Cite

Delgado Del Aguila, J. M. (2025). Interview with Moises Salinas Alvarez, about the Teaching of Literature in Mexican School Institutions: Entrevista a Moisés Salinas Álvarez, sobre la enseñanza de la Literatura en instituciones escolares mexicanas. Estudios λambda. Teoría Y práctica De La didáctica En Lengua Y Literatura. , 10(1), e164. https://doi.org/10.36799/el.v10i1.164

Metrics