One Learns to Quote by Quoting: Didactic Experience in Academic Literacy
One Learns to Quote by Quoting: Didactic Experience in Academic Literacy
DOI:
https://doi.org/10.36799/el.v2i1.44Keywords:
University teaching, academic papers composition, , bibliographic citationAbstract
Faced with the relatively widespread problem of involuntary plagiarism, there is the need to strengthen in students some competences involved in inserting paragraphs or ideas of other authors in their academic papers. The present experience is the result of several previous formulas tested with students. For the analysis of its method, an action research design is used, so that the observation and the answers of a questionnaire lead to conclusions that confirm the success of the experiment. The present research project was carried out with 212 students who began their university education to be teachers in elementary school.. It started from a phase of awareness about intellectual property and academic honesty, followed by the exchange of perceptions about some of the conventions of this discursive genre. Some techniques of writing and layout of citations and lists were practiced, combining active and passive activities related to their typologies. Likewise, classroom practices were complemented by virtual collaborative work through the forums of the university institutional platform. The design is focused to concentrate especially on the common mistakes among pre-graduate students, especially on the parentheses for reference uses, and their proper writing as well in the final section. One of the conclusions, in order to optimize learning, is that the process must incorporate immediate and preferably open feedback, both face-to-face and virtual.
Downloads
References
Carlino, Paula. Alfabetización académica diez años después. Revista mexicana de investigación educativa, 18.57 (2013): 355-381. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/ v18n57/v18n57a3.pdf.
Carlino, Paula. Representaciones sobre la escritura y formas de enseñarla en universidades de América del Norte. Revista de Educación, 336 (2005): 143-168.
Competencias informáticas e informacionales. Cómo citar y elaborar referencias bibliográficas. Tutorial (s/d). Recuperado de http://www.ci2.es/objetos-de-aprendizaje/elaborando-referencias- bibliograficas
Gilmore, B. Plagiarism: Why it Happens, How to Prevent it. Heinemann, 2008.
Gómez-Devís, M.ª Begoña., y Saneleuterio, Elia. Con la evaluación también se aprende. Percepciones y grado de satisfacción del alumnado en formación inicial en magisterio. En Aguilar López, Ana María y Peña Acuña, Beatriz (coords.), Didáctica de la lengua y la literatura: Buenas Prácticas docentes, vol. II. Madrid: ACCI, 2017: 167-192.
Gómez-Devís, M.ª Begoña., y Saneleuterio, Elia. E-evaluación orientada al aprendizaje: diseño para su implementación en la materia Lengua para Maestros. En R. Pérez Pérez, A. Rodríguez-Martín y E. Álvarez-Arregui (eds.), Innovación en la Educación Superior: desafíos y propuestas. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo, 2015: 319-326.
Heredia Ponce, Hugo, y Fátima Quirós Rivero. El taller de escritura académica como estrategia de alfabetización para la creación de textos específicos: memorias de prácticas y trabajos fin de grados. En Xaquín Núñez, Aránzazu González, Carlos
Pazos y Pedro Dono (eds.), Horizontes científicos y planificación académica en la Didáctica de Lenguas y Literaturas. Ribeirão: Húmus, 2015: 443-458.
Lea, M. R. y Street, B. V. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education 23(2) (1998): 157-172.
Marsh, B. Plagiarism: Alchemy and Remedy in Higher Education. Nueva York: SUNY Press, 2007.
Muse, Cecilia E., y Delicia Martínez, Darío. Los géneros discursivos académicos. En Núñez Cortés, J. A. (coord.). Escritura académica: de la teoría a la práctica. Madrid: Pirámide, 2015: 85-101.
Núñez Cortés, Juan Antonio (2014). Alfabetización académica y competencia comunicativa en educación superior. UNAH Innova, 3 (2014): 16-20.
Núñez Cortés, Juan Antonio. Escribir en la universidad. En J. A. Núñez Cortés (coord.), Escritura académica. De la teoría a la práctica. Madrid: Pirámide, 2014: 17-34.
Núñez Cortés, Juan Antonio. Las dimensiones de la alfabetización en la educación superior: estudio comparado en Iberoamérica. En T. Ramiro Sánchez y M.ª T. Ramiro (coords.), Avances en Ciencias de la Educación y del Desarrollo 2016. Granada: AEPC, 2016: 698-703
Saneleuterio, Elia. Aprendiendo la escritura académica: las referencias. En R. Pérez Pérez, A. Rodríguez-Martín y E. Álvarez-Arregui (eds.), Innovación en la Educación Superior: desafíos y propuestas. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo, 2015: 355-364.
Saneleuterio, Elia. Plagiarism in university academic papers. En INTED 2012 Proceedings. Valencia: IATED, 2012: 428-434.
Saneleuterio, Elia. Práctica de iniciación en búsquedas bibliográficas. En #02 Jornadas de Innovación Docente en la Educación Superior. Catarroja: Florida Universitària, 2014: 327-334.
Servicio de Biblioteca Universidad de la Laguna. Estilos de cita. Cómo buscar información (2015). Recuperado de http://www.ull.es/view/institucional/bbtk/Estilos_de_cita/es
Sutherland-Smith, W. Plagiarism, the internet and Student Learning: Improving Academic Integrity. Abingdon: Taylor and Francis, 2008.
Zerdán, C. P. Metadiscurso y producción escrita. Educación, Lenguaje y Sociedad, 1.1 (2003): 221-236.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El autor o autores conservan en todo momento sus derechos morales y patrimoniales sobre la obra; la obra no se puede alterar, transformar o ampliar; siempre debe reconocerse la autoría del documento referido. Ninguna de las modalidades de los documentos publicados en Estudios λambda. Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura tienen fines comerciales de naturaleza alguna.