Video Games as a Tool for the Promotion of Reading Literature
Video Games as a Tool for the Promotion of Reading Literature
DOI:
https://doi.org/10.36799/el.v1i1.27Keywords:
Reading promotion, video games, literatureAbstract
In the context of present reading situation in Mexico, studies published by official institutions (Consejo Nacional para la Cultura y las Artes in 2006), report that the reading habit in the country, not only is minimal, but even that those who call themselves readers not necessarily read literature. In this paper the authors present a proposal on the use of commercial video games as a tool to approach young gamers to literature. This work is a part of a thesis investigation under way, where two phenomena, apparently different to each other and from different worlds, converge: literature and video games, this last, considered as visual narrative. Our goal is to present the important aspects of the literary workshop that took place at University of Sonora with university students, in order to rouse their interest in the literary world using their attachment for video games. Although the results of this work are still in the process of analysis, a first approach allows us to observe that video games can be an effective way to promote literature and encourage reading habits.
Downloads
References
Cassany, Daniel, Martha Luna y Gloria Sanz. Enseñar lengua. México: Graó, 2007.
García Galeano, Ángel. “Didáctica de la literatura” Nueva Introducción a la teoría de la Literatura. Miguel Ángel garrido. Madrid: Síntesis. (2001): 317-347.
Gobierno de los Estados Unidos Mexicanos. Encuesta Nacional de Lectura. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes. 2006.
Cerrillo, Pedro. “Los nuevos lectores: formación del lector literario” Universidad de Castilla La Mancha. Alicante: Biblioteca Virtual de Cervantes, 2007.
Fundación Mexicana para el fomento de la lectura. De la penumbra a la oscuridad. Encuesta Nacional de Lectura. México: FunLectura. 2012.
http://www.lector.mx/images/noticias/1.% 20ENL% 202012%20LR.pdf
Lluch, Gemma. Del oral, audiovisual y digital a la lectura (y escritura) en secundaria. Madrid: Fundación SM, 2012.
Martín Vegas, Rosa Ana. Manual de didáctica de la lengua y la literatura. España: Síntesis. 2010.
Milla, Francisco. Actividades Creativas Para La Lecto-Escritura. México: Alfaomega. 2001.
Villamil, Jenaro. “Entre 108 países, México es penúltimo lugar en lectura”. Proceso. 2013. Consultada el 14 abril 2013. http://www.proceso.com.mx/?p=339874
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El autor o autores conservan en todo momento sus derechos morales y patrimoniales sobre la obra; la obra no se puede alterar, transformar o ampliar; siempre debe reconocerse la autoría del documento referido. Ninguna de las modalidades de los documentos publicados en Estudios λambda. Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura tienen fines comerciales de naturaleza alguna.