Virtual Education at University of Sonora
Virtual Education at University of Sonora
DOI:
https://doi.org/10.36799/el.v1i1.26Keywords:
E-learning, blended-learning, literacy, educational systems, alternative schoolingAbstract
Virtual education is a fact. In recent years institutions of education have incorporated the use of elements involving virtual modality, and have increased their offerings for college, undergraduate and graduate online programs. University of Sonora has also participated in this modality, however, it lacks variety and one can tell it is still a developing project. Based on texts published by specialists in distance education (Silvia Enriquez, Lorenzo Garcia Aretio, among others), our paper will talk about what is e-learning and which are some of the requirements for it, emphasizing on literacy skills in order to increase the educational offer and guarantee, in a certain way, the implementation of virtual modality. The paper provides a brief overview of spaces dedicated to such teaching and finally focuses on the case of University of Sonora: the advantages and disadvantages of online education will be mentioned from the point of view of some pupils who have taken online classes in this institution.
Downloads
References
Enríquez, Silvia. “La enseñanza de la escritura en entornos virtuales”. Puertas abiertas, 7. 2011. Disponible en http://www.puertasabiertas.fahce.unlp.edu.ar/numeros/numero-7/la-ensenanza-de-la-escritura-en-entornos-virtuales
García Aretio, Lorenzo. “Hacia una definición de educación a distancia”. Boletín informativo de la Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia. 4.18. (1987): 1-9. Disponible en
http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:20258&dsID=hacia_definicion.pdf
Grijalva Monteverde, Heriberto (Rector). Plan de desarrollo institucional 2013-2017. Hermosillo, Sonora: Universidad de Sonora, 2014.
Gutiérrez Claudia, Luz Helena Hernández, Gilberto González, César Augusto Guevara, José Luis Flórez. “La enseñanza virtual en el contexto de la educación actual”. Revista Ciencias de la Salud. 2. 2 (2004): 171-175.
Hernández, María Lourdes; Bertha Legorreta. “Docencia para la Educación a Distancia. Manual del docente de Educación a Distancia”. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Sistema de Universidad Virtual. (s/f).
Martínez Caro, Eva. “E-learning: un análisis desde el punto de vista del alumno”. RIED, 11, 2, (2008): 151-168.
Micheli, Jordy; Celso Garrido. “La educación virtual en México: universidades y aprendizaje tecnológico”. Encuentro internacional de Educación superior, UNAM 2005, Ciudad de México. Disponible en
http://reposital.cuaed.unam.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/1327/1/2005-04-04504MicheliGarrido.pdf
Rangel Ruiz, Adalberto; Adriana Enríquez Ortiz [et al.]. “Modalidades alternativas para el aprendizaje. Propuestas para la innovación en la Educación Superior”. Documento estratégico para la innovación en la educación superior. Sonora: ANUIES. (2004): 112-144.
Rosas, Jacobet y Patricia Moya. “Reflexión docente sobre la educación a distancia en línea y el aprendizaje centrado en el estudiante”. Savia, 8. (2010): 68-71.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El autor o autores conservan en todo momento sus derechos morales y patrimoniales sobre la obra; la obra no se puede alterar, transformar o ampliar; siempre debe reconocerse la autoría del documento referido. Ninguna de las modalidades de los documentos publicados en Estudios λambda. Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura tienen fines comerciales de naturaleza alguna.