Hoi enkrithéntes: An Empirical Study of the Canon of Hispanic Writers in Hispanic American Universities
Hoi enkrithéntes: un estudio empírico del canon de escritores hispánicos en universidades hispanoamericanas
DOI:
https://doi.org/10.36799/el.v10i1.161Keywords:
Hispanic american literature, curriculum, literary canon, literary studiesAbstract
The relevance of the literary canon lies in its function as a mechanism for constructing and reflecting a collective identity through the selection and preservation of works of cultural value. The inclusion of an author within the pedagogical canon facilitates its permanence and legitimacy, highlighting the interaction between academics, critics and educational institutions in the conservation and transmission of literary heritage. This selection process, far from being arbitrary, responds to cultural, pedagogical and political factors that reflect the concerns and values of each era. This study, based on guidelines from previous research (Brown & Johnson, 1998; Groman, 2016), quantitatively analyzes the representation of authors in the literary studies programs of 20 Hispanic American universities. The collection and analysis of data show the existence of a pedagogical canon with a configuration that is minorly fundamental (nuclear) and predominantly marginal (peripheral), composed mostly of Hispanic American authors, with a gender disparity in favor of men and an emphasis on contemporary literature (20th century).
Downloads
References
Bloom, Harold. El canon occidental. Traducido por D. Alou. Barcelona: Anagrama, 2021.
Brown, Joan L. Confronting Our Canons: Spanish and Latin American Studies in the 21st Century. Lewisburg: Bucknell UP, 2010.
Brown, Joan L., y Crista Johnson. «Required Reading: The Canon in Spanish and Spanish American Literature». Hispania 81.1 (1998): 1–19. https://doi.org/10.2307/345448 DOI: https://doi.org/10.2307/345448
Brown, Joan L., y Crista Johnson. «The Contemporary Hispanic Novel: Is There a Canon?» Hispania 78.2 (1995): 252–61. https://doi.org/10.2307/345391 DOI: https://doi.org/10.2307/345391
Corominas, Joan y José A. Pascual. Diccionario crítico etimológico castellano e Hispánico. Madrid: Gredos, 1984.
Der Spiegel. «El vértigo de las listas: Entrevista a Umberto Eco». Clionauta 4 de diciembre de 2009. Digital. https://clionauta.wordpress.com/2009/12/04/el-vertigo-de-las-listas-entrevista-a-umberto-eco/
Eco, Umberto. El vértigo de las listas. Barcelona: Lumen, 2009.
Fuentes, Carlos. La gran novela Latinoamericana. Ciudad de México: Alfaguara, 2018.
Gallagher, Susan Van Zanten. «Contingencies and Intersections: The Formation of Pedagogical Canons». Pedagogy (1), (2001): 53-67. https://muse.jhu.edu/article/26319 DOI: https://doi.org/10.1215/15314200-1-1-53
Groman, Winston R. «El canon literario hispánico en las universidades estadounidenses». Instituto Cervantes at FAS - Harvard University (2016): 1-79. Disponible en: http://cervantesobservatorio.fas.harvard.edu/es/informes/informes-del-observatorio-observatory-reports-026-122016sp-el-canon-literario-hisp%C3%A1nico-en DOI: https://doi.org/10.15427/OR026-12/2016SP
Guillory, John. Cultural Capital: The problem of literary canon formation. Chicago: The University of Chicago Press, 1993. Disponible en: https://depts.washington.edu/lsearlec/510/Texts/Guillory-Cultural%20Capital.pdf DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226310015.001.0001
Harris, Wendell V. «La canonicidad». En Sullà, Enric (Coord.). El canon literario. Madrid: Arco/Libros, 1998.
Jitrik, Noé. «Canónica, regulatoria y transgresiva». Orbis Tertius, 1.1 (1996): 1-9. https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTv01n01a11
Orrego López, Mateo. «¿Canon? Una pregunta por el oficio literario». Boletín Hispánico Helvético, 41 (2024): 1-13. https://doi.org/10.36950/2024.41.15 DOI: https://doi.org/10.36950/2024.41.15
Real Academia Española [RAE]. Diccionario de la lengua española. 23ª ed. En línea: RAE, 2024. Digital. https://dle.rae.es/
Sullà, Enric. «Introducción». En E. Sullà (comp.), El canon literario. Madrid: Arco/Libros, 1998.
Vallejo, Irene. El infinito en un junco. Bogotá D. C.: Siruela, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Israel Atenco Paredes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
El autor o autores conservan en todo momento sus derechos morales y patrimoniales sobre la obra; la obra no se puede alterar, transformar o ampliar; siempre debe reconocerse la autoría del documento referido. Ninguna de las modalidades de los documentos publicados en Estudios λambda. Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura tienen fines comerciales de naturaleza alguna.