Hoi enkrithéntes: An Empirical Study of the Canon of Hispanic Writers in Hispanic American Universities

Hoi enkrithéntes: un estudio empírico del canon de escritores hispánicos en universidades hispanoamericanas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36799/el.v10i1.161

Keywords:

Hispanic american literature, curriculum, literary canon, literary studies

Abstract

The relevance of the literary canon lies in its function as a mechanism for constructing and reflecting a collective identity through the selection and preservation of works of cultural value. The inclusion of an author within the pedagogical canon facilitates its permanence and legitimacy, highlighting the interaction between academics, critics and educational institutions in the conservation and transmission of literary heritage. This selection process, far from being arbitrary, responds to cultural, pedagogical and political factors that reflect the concerns and values of each era. This study, based on guidelines from previous research (Brown & Johnson, 1998; Groman, 2016), quantitatively analyzes the representation of authors in the literary studies programs of 20 Hispanic American universities. The collection and analysis of data show the existence of a pedagogical canon with a configuration that is minorly fundamental (nuclear) and predominantly marginal (peripheral), composed mostly of Hispanic American authors, with a gender disparity in favor of men and an emphasis on contemporary literature (20th century).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Israel Atenco Paredes, UNAM

Investigador Independiente. Doctor en Políticas Públicas por la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. Maestro en Relaciones Económicas Internacionales y Cooperación por la Universidad de Guadalajara. Licenciado en Contaduría y en Lengua y Literaturas Hispánicas por la UNAM.

References

Bloom, Harold. El canon occidental. Traducido por D. Alou. Barcelona: Anagrama, 2021.

Brown, Joan L. Confronting Our Canons: Spanish and Latin American Studies in the 21st Century. Lewisburg: Bucknell UP, 2010.

Brown, Joan L., y Crista Johnson. «Required Reading: The Canon in Spanish and Spanish American Literature». Hispania 81.1 (1998): 1–19. https://doi.org/10.2307/345448 DOI: https://doi.org/10.2307/345448

Brown, Joan L., y Crista Johnson. «The Contemporary Hispanic Novel: Is There a Canon?» Hispania 78.2 (1995): 252–61. https://doi.org/10.2307/345391 DOI: https://doi.org/10.2307/345391

Corominas, Joan y José A. Pascual. Diccionario crítico etimológico castellano e Hispánico. Madrid: Gredos, 1984.

Der Spiegel. «El vértigo de las listas: Entrevista a Umberto Eco». Clionauta 4 de diciembre de 2009. Digital. https://clionauta.wordpress.com/2009/12/04/el-vertigo-de-las-listas-entrevista-a-umberto-eco/

Eco, Umberto. El vértigo de las listas. Barcelona: Lumen, 2009.

Fuentes, Carlos. La gran novela Latinoamericana. Ciudad de México: Alfaguara, 2018.

Gallagher, Susan Van Zanten. «Contingencies and Intersections: The Formation of Pedagogical Canons». Pedagogy (1), (2001): 53-67. https://muse.jhu.edu/article/26319 DOI: https://doi.org/10.1215/15314200-1-1-53

Groman, Winston R. «El canon literario hispánico en las universidades estadounidenses». Instituto Cervantes at FAS - Harvard University (2016): 1-79. Disponible en: http://cervantesobservatorio.fas.harvard.edu/es/informes/informes-del-observatorio-observatory-reports-026-122016sp-el-canon-literario-hisp%C3%A1nico-en DOI: https://doi.org/10.15427/OR026-12/2016SP

Guillory, John. Cultural Capital: The problem of literary canon formation. Chicago: The University of Chicago Press, 1993. Disponible en: https://depts.washington.edu/lsearlec/510/Texts/Guillory-Cultural%20Capital.pdf DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226310015.001.0001

Harris, Wendell V. «La canonicidad». En Sullà, Enric (Coord.). El canon literario. Madrid: Arco/Libros, 1998.

Jitrik, Noé. «Canónica, regulatoria y transgresiva». Orbis Tertius, 1.1 (1996): 1-9. https://www.orbistertius.unlp.edu.ar/article/view/OTv01n01a11

Orrego López, Mateo. «¿Canon? Una pregunta por el oficio literario». Boletín Hispánico Helvético, 41 (2024): 1-13. https://doi.org/10.36950/2024.41.15 DOI: https://doi.org/10.36950/2024.41.15

Real Academia Española [RAE]. Diccionario de la lengua española. 23ª ed. En línea: RAE, 2024. Digital. https://dle.rae.es/

Sullà, Enric. «Introducción». En E. Sullà (comp.), El canon literario. Madrid: Arco/Libros, 1998.

Vallejo, Irene. El infinito en un junco. Bogotá D. C.: Siruela, 2022.

Published

2025-04-22

How to Cite

Atenco Paredes, I. (2025). Hoi enkrithéntes: An Empirical Study of the Canon of Hispanic Writers in Hispanic American Universities: Hoi enkrithéntes: un estudio empírico del canon de escritores hispánicos en universidades hispanoamericanas. Estudios λambda. Teoría Y práctica De La didáctica En Lengua Y Literatura. , 10(1), e161. https://doi.org/10.36799/el.v10i1.161

Metrics