Pedagogical proposal to promote literacy based on linguistics and art

Authors

  • Martha Gabriela Mendoza Camacho Universidad de Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.36799/el.v9i1.138

Keywords:

cognitive linguistics, learning pedagogy, literacy, action research, advocacy.

Abstract

The following didactic proposal is part of “Ideal worlds through linguistics and art: a project to promote literacy for the social inclusion of children.” Action research for the development of a pedagogical proposal to promote reading and writing. It is made up of two main theoretical axes: on the one hand, cognitive linguistics, and on the other, the use of art as a tool that allows developing linguistic learning in a meaningful way. The experience and some results of the intervention process are presented, that is, the delivery of the literacy promotion workshop “Words in Motion”, focused on linguistic learning to encourage reflection and critical development in boys and girls. An approach in which the arts are tested as pedagogical tools for linguistic learning by considering them as expressive and cognitive forms. The workshop was held at the Gordiano Guzmán primary school in Ciudad Guzmán, Jalisco; 12 students belonging to the fifth grade participated: six boys and six girls between 10 and 11 years of age. From a qualitative perspective and in a descriptive manner, the observations made on the proposed pedagogical plan and the goals achieved are presented.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Austin, John y John Searle. Los actos del habla. Barcelona: Planeta Agostini, 1994.

Boal, Augusto. Teatro del oprimido. Buenos aires: Alba, 1960.

Cassany, Daniel. Laboratorio lector. Barcelona: Anagrama, 2019.

Cassany, Daniel. Laboratorio lector. España: Anagrama, 2018.

Cassany, Daniel. Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. España: Anagrama, 2006.

Chomsky, Noam. El conocimiento del lenguaje. Su naturaleza, origen y uso. Madrid: Alianza, 1985.

Creel, Tiz. Diseño de imágenes para “Alas para volar”. Jalisco: Universidad de Guadalajara, 2016.

Cuenca María Josep y Hilferty, Joseph. Introducción a la lingüística cognitiva. Barcelona, Ariel: 1999.

Eco, Umberto. Tratado de semiótica general. Madrid: Cátedra, 2015.

Esopo. “La liebre y la tortuga”. En Medina, Vilma, (ed.). Guía infantil. 2002. https://www.guiainfantil.com/1374/fabulas-para-ninos-la-liebre-y-la-tortuga.html

Freire, Paulo. Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI, 2005.

Frith, Uta. Cognitive processes in spelling. London: Academic Press, 1980.

Fuertes, Gloria. “Cómo se dibuja un niño”. Dentro y fuera del aula. Blog educativo. Gobierno de Canarias, 2020 https://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoblog/dsanoje/

García, Emilio. “Fundamentos teóricos de la lectoescritura” en Lectoescritura. Fundamentos y estrategias didácticas. Madrid, Editorial Síntesis: 2015.pp 14 -57.

Gardner, Howard. Mentes creativas: Una anatomía de la creatividad. España: Paidós, 1993.

Gardner, Howard. Teoría de las inteligencias múltiples. España: Paidós, 1997.

Gobierno de México. “El arte es un recurso esencial para el desarrollo de niñas, niños y adolescentes”. Gobierno de México. Sistema Nacional de Protección de Niñas, Niños y Adolescentes. 15 de marzo de 2023. Diciembre de 2023. https://www.gob.mx/sipinna/articulos/el-arte-es-un-recurso-esencial-para-el-desarrollo-de-ninas-ninos-y-adolescentes#:~:text=El%20arte%20permite%20sentir%20y,una%20manera%20cr%C3%ADtica%20y%20madura.

Guía infantil. La liebre y la tortuga. Ed. Vilma Medina. 2021. https://www.guiainfantil.com/1374/fabulas-para-ninos-la-liebre-y-la-tortuga.html

Howard, Gardner. Inteligencias Múltiples. La teoría en la práctica. México, Paidós: 2015.

Ibáñez Gericke, Tania. "Música e improvisación en el jardín: cuando el cuerpo expresa, construye identidad". Revista musical chilena, 72, (230) (2018): 103-14, http://dx.doi.org/10.4067/S0716-27902018000200103 DOI: https://doi.org/10.4067/S0716-27902018000200103

Ibarretxe-Antuñano, Iraide y Javier Valenzuela (Dirs.). Lingüística cognitiva. Barcelona, Anthropos Editorial, 2012.

INEGI. “Módulo sobre Lectura (MOLEC). Resultados 2022”. Módulo sobre Lectura (MOLEC). 2022. https://www.inegi.org.mx/programas/molec/#documentacion

INEGI. “Población lectora en México con tendencia decreciente en los últimos cinco años”. Módulo sobre Lectura (MOLEC). 2019. https://www.inegi.org.mx/programas/molec/#documentacion

Jakobson, Roman. "Lingüística y poética" en Ensayos de lingüística general. Barcelona: Seix Barral, 1975.

Lakkof, George y Mark Johnson. Metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra, 1986.

Lakoff, George y Mark Johnson. Metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra, 1986.

Lebrero, Ma Paz y María Dolores Fernández (coords.). Lectoescritura. Fundamentos y estrategias didácticas. Madrid: Editorial Síntesis, 2015.

López-Varela Azcárate, Asun. “Cognitive semiotics: an overview”. Intechopen. 2022. https://www.intechopen.com/chapters/79985 DOI: https://doi.org/10.5772/intechopen.101848

Mendoza Camacho, Martha Gabriela, Luis Alberto Pérez Amezcua, Verónica Macías Espinosa, Rosa María Alonso y José Isabel Campos. “El arte como herramienta didáctica para la lectoescritura. Análisis etapa diagnóstica del proyecto mundos ideales” en Revista Arista Crítica, 2, (2023): 127-143. https://doi.org/10.18041/2745-1453/rac.2.8991 DOI: https://doi.org/10.18041/2745-1453/rac.2.8991

Monterroso, Augusto. “La mosca que soñaba que era un águila”. Libre Río de la Plata. Blog. 2012. https://libreriodelaplata.com/la-mosca-que-sonaba-que-era-un-aguila-de-augusto-monterroso/.

Morgado Galván, Carlos Alberto. Aportaciones de la literacidad a través de la producción de cuentos y la formulación de una identidad cultural en estudiantes de secundaria. Tesis de maestría en literacidad. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, 2021.

Motos, Tomás. “Teatro aplicado. Teatro en los museos”. Ñaque: Teatro Expresión Educación vol. 77 (2014). Agosto de 2022. https://www.academia.edu/30498131/Teatro_Aplicado_Teatro_Museos

Pascual Molina, Jesús F. “Las artes en el contexto de la enseñanza del español”. En Celma Valero, María Pilar, María Jesús Gómez del Castillo, Carmen Morán Rodríguez (Dirs.). La cultura: de sus orígenes al siglo XXI: actas del L Congreso Internacional de a AEPE (Asociación Europea de Profesores de Español”. España: Universidad de Valladolid, (2016): 377- 286

Piaget, Jean. La formación del símbolo en el niño. Imitación, juego y sueño. México, Fondo de Cultura Económica, 2021 (segunda reimpresión de la segunda edición) [Primera edición en francés: 1959, primera edición en español: 1961].

Picún, Cecilia. "La mosca que soñaba que era un águila, de Augusto Monterroso". Librerío de la Plata. Librería el centro de Sabadell desde 2013, Blog. 2012, libreriodelaplata.com/la-mosca-que-sonaba-que-era-un-aguila-de-augusto-monterroso/.. Accedido el 12 de enero de 2024.

Quiroga, Horacio. “La abeja haragana”. El libro total, 1918. https://www.ellibrototal.com/ltotal/ficha.jsp?idLibro=12751

Stanislavski, Constantin. Cómo se prepara un actor. México: Diana: 1994.

Vygotsky, Lev. Pensamiento y lenguaje. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Ediciones Fausto: 1995.

Wilde, Óscar. El príncipe feliz. Traducido por Julio Gómez de la Serna y E. Garduño, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 1999, www.cervantesvirtual.com/obra/el-principe-feliz--0.

Published

2024-01-23

How to Cite

Mendoza Camacho, M. G. (2024). Pedagogical proposal to promote literacy based on linguistics and art. Estudios λambda. Teoría Y práctica De La didáctica En Lengua Y Literatura. , 9(1), 53–78. https://doi.org/10.36799/el.v9i1.138

Issue

Section

Didactic experiences

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.