ENLACE: A Real Alternative for the Evaluation of Reading Comprehension?
ENLACE: A Real Alternative for the Evaluation of Reading Comprehension?
DOI:
https://doi.org/10.36799/el.v1i1.11Keywords:
Enlace test, reading comprehension, standardized examsAbstract
Two years ago ENLACE test was stablished as the official instrument and point of reference for the evaluation of competences in Reading comprehension and Mathematics, and also in the knowledge related to other disciplines (history, sciences, etc.) At the beginning of 2014, the perspective changed when “the test was put off due to so many errors and inadequacies in its application, and also due to assumed corruption acts related to handling and publishing its results (Bakhoff Escudero, 2014). In order to provide more clarity in the reach of the test, we analyzed the underlying contents of questions and reading models used. With this objective in mind, four groups of university students were asked to answer a set of reading comprehension equivalent to the test of preparatory school in 2010, in order to prove its suitability in determining aptitude and level of comprehension of the person who does the test. We were able to confirm that some errors on which students may incur, depend not on their reading ability but on several other factors: design of the test itself, conditions of application, vagueness of questions and/or model answers provided to readers. All this is motivated by a very limited concept of what is covered by the phenomenon of discursive comprehension
Downloads
References
Backhoff Escudero, Eduardo. “Estudio de validez de Enalce: Educación Básica”. Presentación en PPT. (abril, 2014). Consultado el 3 de septiembre de 2014. <http://www.inee.edu.mx/index.php/organos-colegiadosconferencia-del-sistema-nacional-deevaluacion-educativa/1704-documentos-primera-sesion-ordinaria>.
Bolívar, Adriana. Análisis interaccional del discurso: del texto a la dinámica social. Análisis del discurso, ¿Por qué y para qué? Venezuela: Los libros de El Nacional y Universidad Central de Venezuela, 2007.
Carlino, Paula. “Alfabetización académica diez años después”. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 18. 57. (2013): 355-381.
Castro, María Cristina (coord.); Rosalina Domínguez, Laura Aurora Hernández, Sergio Reyes y Martín Sánchez. Alfabetización académica y comunicación de saberes: la lectura y la escritura en la universidad. México: Universidad Autónoma de Tlaxcala, 2013a.
______ (coord.); Martín Sánchez y Laura Aurora Hernández. Prácticas de escritura académica en la universidad: la producción del ensayo escolar. México: UAT, 2013b.
CENEVAL. Manual Técnico Enlace Media Superior 2008-2010. México: CENEVAL. 2012. Consultado el 11 de julio de 2014. http://www.enlace.sep.gob.mx/content/ms/docs/2012/Manual_Tecnico_ENLACE_MS.pdf
______. Manual Técnico Enlace Media Superior 2010-2011. México: CENEVAL. 2013. Consultado el 11 de julio de 2014. http://www.enlace.sep.gob.mx/content/ba/docs/manual_tecnico_enlace10.pdf
______. Manual para Docentes y Directivos Enlace Media Superior 2014. México: CENEVAL. 11 de julio de 2014. http://www.enlace.sep.gob.mx/content/ms/docs/2014/Manual_Docente_ENLACEMS_2014.pdf
Díaz, Ángel. “Las pruebas masivas. Análisis de sus diferencias técnicas”. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 11.29. (2006): 583-615.
Hernández, Laura Aurora. “El Género como concepto organizador del currículum en el Programa 2006 de español en la Escuela Secundaria”, Memorias del XI Encuentro Nacional de Estudios en Lenguas, México: Universidad Autónoma de Tlaxcala. 2010a
______. “La pedagogía basada en el Género de la lingüística sistémico funcional: Aprender la lengua, aprender con la lengua y aprender sobre la lengua”. Lingüística Mexicana. V. 1. p. 67-89. 2010b.
Martínez, María Cristina. Lectura y escritura de textos. Perspectivas teóricas y talleres. Cali, Colombia: Cátedra Unesco MECEAL: Lectura, 2002.
Merino, Georgina T. “Leer sin goce”. Confabulario, Segunda época. Suplemento cultural de El Universal (México) septiembre, 2013. Consultado el 10 de noviembre de 2014. http://confabulario.eluniversal.com.mx/leer-sin-goce/
Sánchez, Manuel. “Las evaluaciones estandarizadas: sus efectos en tres países latino-americanos”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. XLIII. 1. (2013): 97-124.
N.P. Enlace 2013. Información Básica. Subsecretaria de planeación y evaluación de políticas educativas, SEP. Presentación en PDF. (2013). Consultado el 3 de septiembre de 2014. http://www.enlace.sep.gob.mx/content/gr/docs/2013/ENLACE_InformacionBasica.pdf
Parodi, Giovanni. Saber leer. México: Instituto Cervantes, Aguilar. 2011.
Posada,-Swafford, A. “Ciudad entre nubes”. Muy Interesante 05. Año XXIV, (2003): 34-40. Consultado el 5 de junio de 2013. <http://ENLACE.sep.gob.mx/ba/docs/2010/ENLACE10_MS.pdf>
Sánchez, Martín. “La exposición y la argumentación en el discurso académico”. Prácticas de escritura académica en la universidad: la producción del ensayo escolar. Castro Azuara, María Cristina, (coord.). México: Universidad Autónoma de Tlaxcala (2013): 57-74.
Stagnaro, Daniela. “Negociación del conocimiento en el artículo de investigación en economía: exploración del subsistema de modalización del español de Argentina y lineamientos para una propuesta didáctica”. Actas del VIII Congreso de la ALSFAL Lenguaje y Sociedad. Aportes de la Lingüística sistémico funcional al análisis del discurso verbal y multimodal en la educación y otras disciplinas. Montevideo: Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Católica de Uruguay, 2012. Consultado el 5 de junio de 2014. https://brochagorda.files.wordpress.com/2013/05/viii-congreso-alsfal-libro-de-conferencia.pdf
Vaca, Jorge. Leer. México: Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad Veracruzana, 2008.
______. “Pisa sin prisa”. CPU-e, Revista de Investigación Educativa 1 (julio-diciembre, 2005). Consultado el 5 de octubre de 2014. https://www.uv.mx/cpue/num1/inves/pisa.htm
______ y Benjamín Montiel. “ENLACE 2006: Del constructivismo al regreso de los tests”. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 6 (2008): 1-48. MLA International Bibliography. Redalyc. http://www.redalyc.org/pdf/2831/283121716003.pdf
Vidal, Rafael. ¿ENLACE, Exani, Excale o Pisa? México: CENEVAL, 2009.
Zanotto, Mercedes y Gabriela González. “Evaluación del lenguaje en el ámbito escolar”. Lenguaje y Educación. Temas de investigación educativa en México. Carrasco Altamirano, Alma y López-Bonilla, Guadalupe (coord.). México: Fundación SM, Consejo Puebla de Lectura y Ceidea, (2013): 199-238. http://www.inaoep.mx/~cplorg/pdfs/lye.pdf
Wenger, Etienne. Comunidades de práctica. Barcelona: Paidós, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Laura Aurora Hernández Ramírez, Adriana Rosales Rodríguez, Claudia Galicia Solis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
El autor o autores conservan en todo momento sus derechos morales y patrimoniales sobre la obra; la obra no se puede alterar, transformar o ampliar; siempre debe reconocerse la autoría del documento referido. Ninguna de las modalidades de los documentos publicados en Estudios λambda. Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura tienen fines comerciales de naturaleza alguna.