Effectiveness of an Information Literacy Course to Promote Informational Skills in University
Efectividad de un curso de Gestión de la Información para promover alfabetización informativa en universidad
DOI:
https://doi.org/10.36799/el.v5i1.103Keywords:
Information literacy, information user instruction, information management.Abstract
The curriculum of the Digital Graphic Design Engineering career of a private university in Mexico, includes in the first semester the course of Information Management. This course seeks to develop skills and informational skills and has a strongly theoretical approach. In the second semester, the course of Oral and Written Communication in Spanish is offered, where they must apply what they have previously learned to prepare their own works of the subject. The problem that seeks to analyze in this work is to identify if students apply their knowledge about information literacy, particularly what is related to the ethical use of information, current and type of sources consulted. The data collection methods were three: (1) review of student´s works through a checklist and with bibliometric techniques, (2) group interview with the students who took both courses, and (3) interview with the teachers who taught each subject. Among the results it stands out that the students identify their informative needs, both for the subject of Communication and for their formational area; they have elements to evaluate the relevance of the information sources, as well as general notions about the style manual that they are asked to follow, and they use current and adequate sources according to the type of work requested. However, there is a need to make adjustments to the curricular design so that it has a more practical approach.
Downloads
References
Abell, Angela; Chris Armstrong, Debbie Boden, Stephen Town, Sheila Webber y Marcus Woolley. “Alfabetización en información: La definición de CILIP (UKA)”. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 19.077 (2004): 79-84. 20 de diciembre 2018. http://www.redalyc.org/pdf/353/35307705.pdf
ACRL. Marco de referencia para la alfabetización informacional en la educación superior. 2016. 7 de octubre de 2019. http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/182335/Marco%20ALFIN%20ACRL%20Rev%20trad%20-%20DoraSales%202019.pdf?sequence=1
Barbosa-Chacón, Jorge Winston y Harold Andrés Castañeda-Peña. “Competencia Informacional en estudiantes universitarios: Una mirada a sus creencias y adhesiones”. Ciencia, cultura y sociedad, 4.1 (2017): 39-48. 7 de octubre de 2019. doi: 10.5377/ccs.v4i1.6023 DOI: https://doi.org/10.5377/ccs.v4i1.6023
Bawden, David. “Revisión de los conceptos de alfabetización informacional y alfabetización digital”. Anales de Documentación, 5 (2002): 361-408. 19 de octubre de 2019. https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/2261/2251
Catts, Ralph y Jesús Lau. Hacia unos indicadores de Alfabetización informacional. París: UNESCO, 2009. 7 de octubre de 2019. http://travesia.mcu.es/portalnb/jspui/bitstream/10421/3141/1/IndicadoresUNESCOesp4.pdf
CETYS Universidad. Programa del curso: gestión de la información. [Manuscrito inédito]. Baja California, s.f.
Cortés, Jesús; Diana González; Jesús Lau; Ana Lilian Moya; Alvaro Quijano; Lourdes Rovalo y Saúl Souto. Normas sobre alfabetización informativa en educación superior. México: CONPAB/IES, 2012. DOI: https://doi.org/10.15178/va.2012.121.65-76
Declaración de Praga: “Hacia una sociedad alfabetizada informacionalmente”. (2003). 20 de octubre de 2019. http://www.peri.net.ni/pdf/01/Declaraci1.pdf
Gertrudis-Casado, María-Carmen; Manuel Gértrudix-Barrio, y Sergio Álvarez-García. “Competencias informativas profesionales y datos abiertos. Retos para el empoderamiento ciudadano y el cambio social”. Comunicar, 24.47 (2016): 39-47. 7 de octubre de 2019. https://www.redalyc.org/pdf/158/15844984005.pdf DOI: https://doi.org/10.3916/C47-2016-04
Gómez Hernández, José A. “Prácticas y experiencias de alfabetización informacional en universidades españolas”. 2000. 28 de noviembre de 2018. http://eprints.rclis.org/28663/
González Sandoval, José Luis; Sonia Macías Mora; Jaime Muñoz Arteaga y Francisco Javier Álvarez Rodríguez. “Habilidades informativas de bibliotecarios de Aguascalientes para desarrollar la sociedad del conocimiento”. Investigación bibliotecológica, 32.76 (2018): 131-148. 7 de octubre de 2019. doi: 10.22201/iibi.24488321xe.2018.76.57999 DOI: https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2018.76.57999
González-Valiente, Carlos Luis. “La investigación cubana sobre alfabetización informacional: un análisis de su literatura publicada”. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 25.4 (2014): 426-441. 17 de octubre de 20190 http://scielo.sld.cu/pdf/ics/v25n4/rci06414.pdf
Guerra, Pablo. “¿Cómo evaluar las revistas científicas? Acerca de las limitaciones del Índice de Impacto por citas”. Revista de la Facultad de Derecho, 44 (2018). doi: 10.22187/rfd2018n44 DOI: https://doi.org/10.22187/rfd2018n44
Katz, Irvin R. y William T. Wynne. What is the iSkills™ assessment? s.f. 7 de octubre de 2019. https://stemedhub.org/resources/919/download/iSkillsPurdueWebinar.pdf
Lau, Jesús. “Directrices sobre desarrollo de habilidades informativas para el aprendizaje permanente”. IFLA, 2007. 4 de agosto de 2018. https://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/ifla-guidelines-es.pdf DOI: https://doi.org/10.1515/9783598440946
Lau, Jesús; Josė Luis Bonilla y Alberto Gárate Rivera. “Diving into Deep Water: Development of an Information Literacy Rubric for Undergraduate Course Syllabi”. En Serap Kurbanoğlu, Sonja Špiranec, Esther Grassian, Diane Mizrachi y Ralph Catts (Eds.). Information Literacy. Lifelong Learning and Digital Citizenship in the 21st Century. ECIL 2014. Communications in Computer and Information Science. Dubrovnik: Springer, (2014): 570-578. 17 de septiembre de 2018. doi: 10.1007/978-3-319-14136-7_60 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-14136-7_60
Lau, Jesús; Juan D. Machin-Mastromatteo, Alberto Gárate Rivera y Cecilia Tagliapietra. “Assessing Spanish-Speaking University Students’ Info-Competencies with iSkills, SAILS, and an In-House Instrument: Challenges and Benefits”. En: Serap Kurbanoğlu, Joumana Boustany, Sonja Špiranec, Esther Grassian, Diane Mizrachi, Loriene Roy y Tolga Çakmak (Eds.). Information Literacy: Key to an Inclusive Society. ECIL 2016. Communications in Computer and Information Science. Praga: Springer, (2016): 327-336. 31 de agosto de 2018. doi: 10.1007/978-3-319-52162-6_32 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-52162-6_32
Marzal, Miguel Ángel y Jussara Borges. “Modelos evaluativos de Metaliteracy y alfabetización en información como factores de excelencia académica”. Revista Española de Documentación Científica, 40.3 (2017): 1-17. 7 de octubre 2019. doi: 10.3989/redc.2017.3.1410 DOI: https://doi.org/10.3989/redc.2017.3.1410
Proyect SAILS. The Project SAILS Information Literacy Assessment. s. f. 7 de octubre de 2019. https://www.projectsails.org/site/
Pulgarín, Antonio, Cristina Carapeto y José M. Cobos. “Análisis bibliométrico de la literatura científica publicada en ‘Ciencia. Revista hispano-americana de ciencias puras y aplicadas’ (1940-1974)”. Information Research, 9.4 (2004). 4 de octubre de 2018. http://www.informationr.net/ir/9-4/paper193.html
Quevedo Pacheco, Nelva. Alfabetización Informacional. Aspectos esenciales. Lima: Consorcio de Universidades, 2014. 2 de diciembre 2018. http://eprints.rclis.org/23091/1/Libro.ALFIN_Aspectos_Esenciales.pdf
Ramírez Martinell, Alberto; Ana Teresa Morales Rodríguez y Pablo Alejandro Olguín Aguilar. “Marcos de referencia de saberes digitales”. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 4.2 (2015): 112-136. 7 de octubre de 2019. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5192034 DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v4i2.3965
Rosales Mandujano, Felipe de Jesús. “Evaluación de habilidades informacionales en estudiantes de la Universidad Tecnológica General Mariano Escobedo”. Revista Iberoamericana de producción académica y Gestión Educativa, 5.10 (2018). 17 de octubre de 2019. http://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/viewFile/755/1073
Sturges, Paul y Almuth Gastinger. "Information literacy as a human right." Libri, 60.3 (2010): 195-202. 20 de octubre de 2019. doi: 10.1515/libr.2010.017 DOI: https://doi.org/10.1515/libr.2010.017
Tarango, Javier y Miguel Ángel Marzal. “Funcionalidad de la alfabetización informativa y sus ámbitos de actuación: aproximaciones a los entornos mexicano y español”. Revista Interamericana de Bibliotecología, 34. 3 (2011): 283-299. 7 de octubre de 2019. https://www.redalyc.org/pdf/1790/179022762004.pdf
Tarango, Javier; Gerardo Ascencio-Baca, José Refugio Romo-González y Juan Pablo Gutiérrez-Balderrama. “Tendencias de información en la categoría de artículos destacados de Wikipedia: una perspectiva sobre la obsolescencia en los contenidos virtuales y de libre acceso”. Anales de Documentación, 20.1 (2017): 1-19. 14 de noviembre de 2018. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=63549938001 DOI: https://doi.org/10.6018/analesdoc.20.1.259721
Tiscareño, María Lourdes; Javier Tarango y Jesús Cortés-Vera. “Desarrollo de competencias informacionales en universidades hispanoamericanas: fundamentos teóricos para un modelo integral de evaluación”. E-Ciencias de la Información, 6.1 (2016): 1-32. 19 de octubre 2019. doi: 10.15517/eci.v6i1.21826 DOI: https://doi.org/10.15517/eci.v6i1.21826
Uribe Tirado, Alejandro. “La alfabetización informacional en Iberoamérica”. Ibersid, 4 (2010): 165-176. 17 de octubre de 2019. http://bibliotecadigital.udea.edu.co/dspace/bitstream/10495/2568/1/UribeAlejandro_alfabetizacioninformacionaliberoamerica.pdf DOI: https://doi.org/10.54886/ibersid.v4i.3807
Uribe Tirado, Alejandro. “Niveles de desarrollo de los programas de formación en habilidades informativas alfabetización informacional en universidades mexicanas según la información de sus sitios Web”. Investigación Bibliotecológica, 26.58 (2012): 121-151. 16 de octubre 2019. http://www.scielo.org.mx/pdf/ib/v26n58/v26n58a6.pdf DOI: https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2012.58.35255
Uribe Tirado, Alejandro. Lecciones aprendidas en programas de Alfabetización Informacional en universidades de Iberoamérica. Propuesta de buenas prácticas. Tesis doctoral publicada en línea. Universidad de Granada, España. Octubre de 2013. 25 de octubre de 2018. http://eprints.rclis.org/22416/ DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3478015
Uribe-Tirado, Alejandro; María Pinto y Juan D. Machin-Mastromatteo. “Developing information literacy programs: Best practices from Latin America, Spain and Portugal”. Information Development, 33.5 (2017): 543–549. 20 de octubre de 2019. doi: 10.1177/0266666917728470 DOI: https://doi.org/10.1177/0266666917728470
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
El autor o autores conservan en todo momento sus derechos morales y patrimoniales sobre la obra; la obra no se puede alterar, transformar o ampliar; siempre debe reconocerse la autoría del documento referido. Ninguna de las modalidades de los documentos publicados en Estudios λambda. Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura tienen fines comerciales de naturaleza alguna.