Inclusive education in an English course at a higher education institution in Mexico
Inclusive education in an English course at a higher education institution in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.36799/el.v2i9.151Keywords:
Foreign languages, linguistics, adult education, special needs in educationAbstract
Strategies in inclusive English teaching have a fundamental role, where the teacher must know the students' learning preferences, emotions and possible factors that could influence their behavior during classes. The study analyzes the implementation of inclusive education strategies in an English course for the Bachelor's Degree in Special Education at the Normal School of Specialization of the State of Sinaloa. Universal Design for Learning (UDL) is used to include students that face various Barriers to Learning and Participation, such as visual and intellectual disabilities, as well as severe depression. The methodological approach is quantitative following an A/B/C single case study design with a duration of six months by evaluating the learning results during three different phases: face-to-face activities with UDL, playful and collaborative activities, and the use of the Moodle platform. The results show that the UDL was effective in the face-to-face phases, with high medians and low dispersion in the scores, indicating that the majority of students achieved the learning objectives. However, the distance phase with Moodle presented greater variability in results, suggesting the need for additional support for some students. The study concludes that inclusive strategies, such as collaborative work and the use of technologies, are essential to guarantee equitable education. Furthermore, the importance of continuous teacher training and the need for additional studies to optimize educational inclusion in different contexts is highlighted.
Downloads
References
Acosta, Mayra, Angie Betún, Jorge Delgado y Mao Iñiguez. “Las TIC como oportunidad para fortalecer el PEA en los estudiantes con discapacidad visual”. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9.1 (2020): 42-48. https://doi.org/10.37843/rted.v9i1.97 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v9i1.97
Albán, Jenny Marlene y Tamara Naranjo. “Inclusión educativa de estudiantes con discapacidad intelectual: un reto pedagógico para la educación formal”. 593 Digital Publisher CEIT, 5.4 (2020): 56-68. https://doi.org/10.33386/593dp.2020.4.217 DOI: https://doi.org/10.33386/593dp.2020.4.217
Alba-Pastor, Carmen. “Diseño Universal para el Aprendizaje: un modelo teórico-práctico para una educación inclusiva de calidad”. Participación educativa, 6.9 (2019): 55-66. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7449797
Arbulu-Ramírez, Omar Ernesto. “Estrategias para habilidades sociales y emocionales en la educación inclusiva de estudiantes con discapacidad”. Revista Docentes 2.0, 17.1 (2024): 363-72. https://doi.org/10.37843/rted.v17i1.491 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v17i1.491
Ary, Donald, Lucy Cheser Jacobs, Chris Sorensen y Asghar Razavieh. Introduction to research in education (8th ed.). Belmont: Wadsworth, CENGAGE Learning, 2010.
Balongo-González, Elena y Rosario Mérida-Serrano. “El clima de aula en los proyectos de trabajo. Crear ambientes de aprendizaje para incluir la diversidad infantil”. Perfiles educativos, 38.152 (2016): 146-162. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.152.57602 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.152.57602
Blanco-García, Montserrat. “El modelo del Diseño Universal para el Aprendizaje: Principios, pautas y propuestas para la práctica”. En Carmen Alba Pastor (Coord.) Diseño Universal para el Aprendizaje: Educación para Todos y Prácticas de Enseñanza Inclusivas (pp. 28-63). Ediciones Morata, S. L, 2016.
CAST. Diseño Universal para el Aprendizaje. Principios y pautas. [Universal Design for Learning. Principles and guidelines]. (2018). https://www.educadua.es/doc/dua/dua_pautas_esquema_resumen.pdf
Cohen, Louis, Lawrence Manion y Keith Morrison. Research methods in education (8th ed.). New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018.
Cortés-Díaz, Mario, Camino Ferreira-Villa y Ana Rosa Arias-Gago. “Fundamentos del Diseño Universal para el Aprendizaje desde la perspectiva internacional”. Revista brasileira de educação especial, 27 (2021): e0065. https://www.scielo.br/j/rbee/a/pdcvqpDLDfMRhPxJsm7FvQN/?lang=es DOI: https://doi.org/10.1590/1980-54702021v27e0065
Covarrubias-Pizarro, Pedro y Claudia Selene Garibay-Moreno. “Enriquecimiento educativo y DUA, estrategias para atender a la diversidad en el regreso presencial”. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 12.69 (2021). https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1390 DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1390
Curay-Carrera, Pablo Alejandro. “El aprendizaje colaborativo: una respuesta para la enseñanza con herramientas virtuales”. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 26.3 (2022): 269–283. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i3.1805 DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i3.1805
De la Cruz-Hernández, Rocío, Pedro Ramón Santiago y Silvia Patricia Aquino Zuñiga. “Propuesta de rúbrica analítica para evaluar la competencia investigativa en programas de ingeniería”. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, X.1 (2022): 1-26. https://doi.org/10.46377/dilemas.v10i1.3279 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v10i1.3279
Dirección General de Educación Superior para el Magisterio. Programa del curso Inglés I Primer semestre. DGESuM, 2022. https://dgesum.sep.gob.mx/storage/recursos/planes2022/HfwpxjMyc3-5618.pdf
Gutiérrez-Arias, Lesly. “Trabajo colaborativo y codocencia: una aproximación a la inclusión educativa”. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, 5 (2020): 1-14. https://doi.org/10.5212/retepe.v.5.15321.016 DOI: https://doi.org/10.5212/retepe.v.5.15321.016
Herrera-Nieves, Liliana Beatriz, Martín Guillermo De La Hoz Vásquez, Frank Josué Ruiz Gómez y Manuel Ramón Consuegra Algarín. “Tiflotecnología e inclusión de las personas con discapacidad visual: una revisión sistemática”. Revista Cedotic, 9.1 (2024): 1-23. https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/CEDOTIC/article/view/3598
Kazdin, Alan E. Single-Case Research Designs. Oxford University Press, New York, 1982.
Krashen, Stephen D. y Tracy D. Terrell. The Natural Approach: Language Acquisition in the Classroom. Hemel Hempstead: Prentice Hall International English Language Teaching, 1983.
Macías-Medina, Dolores de las Mercedes. Estrategias didácticas lúdicas que favorecen la autonomía en el aula de niños con multidiscapacidad en el Instituto de Educación Especial del Norte [Tesis de maestría, Universidad Politécnica Salesiana] Repositorio Institucional UPS, 2021. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/20417
Niembro, Carmen A., José L. Gutiérrez, Julio A. Jiménez. y Edith E. Tapia. (2021). “La inclusión educativa en México”. Revista Iberoamericana de Ciencias, 8.2 (2021): 42-51. http://www.reibci.org/publicados/2021/ago/4300108.pdf
Pascale, Luisadora, María del Mar Fernández Martínez y José Juan Carrión Martínez. “Elementos de una organización educativa inclusiva para la respuesta a alumnado con necesidades educativas especiales de educación secundaria en Italia. La situación en un instituto profesional”. Psychology, Society, & Education, 11.1 (2019): 27-37. https://ojs.ual.es/ojs/index.php/psye/article/view/1922/2849 DOI: https://doi.org/10.25115/psye.v11i1.1922
Plancarte-Cansino, Anabel Patricia. “Inclusión educativa y cultura inclusiva”. Revista de Educación Inclusiva, 10.2 (2017): 213-226. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/294
Reyes-Guillén, Flor Ivett. “Inclusión educativa: descripción de barreras por diversidad lingüística y cultural”. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14.28 (2024): e648. https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1898 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1898
Trujillo-González, Yessica, Beatriz Anguiano-Escobar y Diana Irasema Cervantes-Arreola. “Experiencias de familias de estudiantes que enfrentan barreras para el aprendizaje y la participación. Realidades ante el discurso escolar de educación inclusiva”. RECIE. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa, 7 (2023): e1744. https://doi.org/10.33010/recie.v7i0.1744 DOI: https://doi.org/10.33010/recie.v7i0.1744
Vargas, Kleiber, Marisol Yana, Katia Pérez, Wilfredo Chura y Rebeca Alanoca. “Aprendizaje colaborativo: una estrategia que humaniza la educación”. Revista Innova Educación, 2.2 (2020): 363-379. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.02.009 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.02.009
Victoria-Uribe, Ricardo, Sandra Alicia Utrilla-Cobos y Arturo Santamaría-Ortega. “Aprendizaje basado en juegos. Una alternativa viable para la enseñanza significativa de la sustentabilidad”. Revista Electrónica Sobre Educación Media y Superior, 4.7 (2017). https://www.cemys.org.mx/index.php/CEMYS/article/view/277
Villalon-Olivares, Karina A. La importancia de los ajustes razonables para la inclusión educativa y la experticia de los docentes a cargo de la inclusión de los estudiantes con déficit intelectual en la escuela primaria de enseñanza común [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Católica de Argentina], 2023. Repositorio PUCA. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/16810
Yataco-Marín, Rosa María. “Tiflotecnología y el acceso a la información de las personas con discapacidad visual”. FENIX, 50 (2022): 76-90. https://doi.org/10.51433/fenix-bnp.2022.n50.p76-90 DOI: https://doi.org/10.51433/fenix-bnp.2022.n50.p76-90
Zambrano-Ponce, Daniel Omar y Víctor Roque López-Vargas. “Aspectos teóricos que fortalecen el aprendizaje colaborativo”. Dominio de las Ciencias, 9.3 (2023): 1518–1535. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3511
Zamora-López, Pilar y Cristina Marín-Perabá. (2021). “Tiflotecnologías para el alumnado con discapacidad visual”. Academo (Asunción), 8.1 (2021): 109-118. https://doi.org/10.30545/academo.2021.ene-jun.10 DOI: https://doi.org/10.30545/academo.2021.ene-jun.10
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kristian Armando Pineda Castillo, Brenda Lucía Torres López
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
El autor o autores conservan en todo momento sus derechos morales y patrimoniales sobre la obra; la obra no se puede alterar, transformar o ampliar; siempre debe reconocerse la autoría del documento referido. Ninguna de las modalidades de los documentos publicados en Estudios λambda. Teoría y práctica de la didáctica en lengua y literatura tienen fines comerciales de naturaleza alguna.